Jouw blog heeft een doel, toch?
In het artikel Gezocht: inspiratie! gaf ik allerlei manieren aan om inspiratie te vinden voor een blog. Jolan uit mijn voorbeeld ging ermee aan de slag, geïnspireerd doordat het eigenlijk zo makkelijk ging.
Ze ging thuis enthousiast verder en mailde mij een aantal blogs. Bij de volgende ontmoeting vroeg ze feedback op haar schrijven. “De toon is goed, je schrijft zoals je praat, je enthousiasme voor je vak is erin te lezen”, begon ik., ‘maar (en daar kwam het leermoment), ik mis samenhang en een doel. Tenslotte, wil je met je schrijven zichtbaarder worden én ook dat mensen bij jou kopen en niet bij je collega.’
Los of een blog vakinhoudelijk klopt, leidt elk blog naar het meer zichtbaar worden van je onderneming. En die onderneming heeft iets te verkopen. Daarom heeft zichtbaarheid naast het leren kennen en vertrouwen ook het producten verkopen.
Opbouw van een blog
Daarom bouw je een blog op volgens een aantal stappen.
- Er is een probleem.
- Er is een oplossing:
- Er is het resultaat van de oplossing.
- Je reageert op het probleem, de oplossing en het resultaat vanuit jouw winkel.
Ook wel een Call to Action genoemd.
Jolan sputterde tegen, ‘dan wordt het zo verkoperig, dat voelt als aansmeren’. Tegelijkertijd begon ze te lachen toen ze mijn opgetrokken wenkbrauwen zag en ik bleef zwijgen. Het kwartje viel:
Zichtbaarheid -> leren kennen en vertrouwen -> omzet -> ambassadeur
Reviews
De service die je verleent bij en na je verkoop is dan gelijk als een ambassadeur van je product. Het enthousiasme van je klanten trekt nieuwe klanten aan. De mond op mond reclame werkt nog steeds uitstekend. Zowel voor lokale onderneming als online ondernemingen. Bij dat laatste zijn de reviews dan ook belangrijk.
Bij bloggen is een review een reactie op je blog, zeker als men reageert op de inhoud met meer dan ‘leuk’. Het is de interactie die maakt dat je zichtbaar een gevolg krijgt in leren kennen en vertrouwen.
Waar loop jij tegen aan met bloggen en wat is voor jou je grootste struikelblok om niet te bloggen?
Laat het me weten in het reactieveld hieronder dan ga ik in een volgend blog daarover schrijven. En met vijf blogs per week hoeft mijn reactie op jouw vraag niet lang te duren ?
Op jouw bloggen!
Michaëla Wierdsma
PS: wil jij graag één op één sparren met mij? Meld je dan aan voor een van de twee GRATIS Start-Up gesprekken die ik per maand geef. Wees er snel bij, wie het eerst komt……
Foto: Thought Catalog on Unsplash