Zichtbaarheid moet je plannen
Betrouwbaarheid staat op nummer één als ondernemer. Betrouwbaarheid door je hele onderneming heen.
Heb je aangegeven elke dinsdag om 8 uur te bloggen, dan verwachten je lezers een blog. Geef jij een bonus cadeau bij een workshop, dan wil men die ook ontvangen. Elk jaar een kerstpresentje voor je klanten, men rekent er het volgende jaar ook op. Geef je een lezing, dan wordt verwacht dat deze ook gehouden wordt. De consistentie maakt jou betrouwbaar.
Plannen
Met een blog (of vlog of podcast) creëer je regelmaat in je zichtbaarheid door wekelijks, tweewekelijks of maandelijks te publiceren. Elke keer op dezelfde dag en dezelfde tijd. Dat je lezers het niet gelijk lezen maakt niet uit. Het gaat erom dat je consistentie toont in je ondernemen.
Plannen is dan het toverwoord. Maak een jaarplanning zichtbaarheid en pas onderstaande tips toe:
- Maak een jaarplanning waarin je alvast de bijzondere dagen noteert die voor jouw branche van toepassing zijn.
Marijke heeft een bloemenwinkel. Valentijnsdag, Moederdag, de avond 4 daagse en kerst zijn belangrijke periodes.
- Omcirkel periodes waarin je over specifieke onderdelen van je onderneming kunt schrijven.
Mark is eigenaar van een gerenommeerd restaurant. De wisseling van de seizoenen zijn ideaal als onderwerp om zichtbaar te zijn. In zijn blogs verteld hij over een bepaald product, geeft tips en recepten en in de Call To Action vraagt hij om feedback op de nieuwe menukaart waarin de beste tip tot beloning wordt verwerkt. Alle feedback gebruikt hij weer ter verbetering van zijn restaurant.
- Zet je ondernemersdoelen in de planning en werk die uit in je zichtbaarheid.
Karim heeft een workshop in april gepland. Om daar aandacht voor te vragen, begint hij twee maanden vooruit te bloggen over dat onderwerp. In elk blog geeft hij tips die naar meer smaken. De reacties op zijn blog leiden naar meer inzicht die hij weer in zijn workshop kan gebruiken.
- Noteer de onderwerpen waarover je gaat bloggen in de jaarplanning. Is er een periode waarin je niet specifiek blogt, blog dan over wat je lezers zoeken en maak een CTA naar je gratis weggever.
Mark schreef over gastvrijheid, comfort van goede stoelen, het verdelen van fooien en het effect van goede koffie na een maaltijd. Allemaal onderwerpen die aan zijn restaurant gelinkt zijn.
- Schrijf in je planning wanneer je welke sociale media Op de dag dat je je blog online plaatst, plaats je het op één sociaal medium. Je plant de andere in. Dat vergroot de kans op zichtbaarheid.
- Plan een vast moment in de week om te gaan schrijven. Wacht niet op inspiratie, dan kun je wachten tot je een ons weegt. Lees het blog ‘Gezocht: inspiratie!’ nog eens ter inspiratie.
- Plan ook wanneer je je blog op je site gaat zetten, doe dat ook met social media.
Vooruit werken
Ondernemen is hollen of stilstaan. Hoe beter je vooruit plant en daar actie op onderneemt, hoe minder pieken er zullen ontstaan. Je weet zelf het beste wanneer jouw drukste periodes zijn, door daar rekening mee te houden, kun je toch dezelfde betrouwbaarheid in zichtbaar zijn behouden.
Werk dus vooruit. Een blog voor kerst kun je best al in oktober schrijven en klaarzetten. Houd de planning zichtbaar en vink af wat je gedaan hebt.
Is plannen en organiseren jouw grootste probleem, vraag dan een GRATIS Overzicht Gesprek aan met mij. Als ‘stok-achter-de-deur-coach’ help ik jou in dit gesprek met deze blokkade. Klik op deze link voor meer informatie.
Op jouw planning!
Michaëla Wierdsma
NB: de planning voor de social media leg je dus naast je blogplanning en je werkplanning voor komende periode.
Foto: Louis Blythe on Unsplash
PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie.