Zichtbaar worden in je werk én leven
De overeenkomst tussen alle succesvolle mensen, ongeacht waarin ze succesvol zijn, is dat zij zichtbaar zijn. De rode tussen de witte vlaggen. De rode vlaggen die extra opvallen, dat zijn degene die balans gevonden hebben in alle facetten van hun leven, schitterend als een wapperende rode vlag.
Hans, 49, was op het punt geraakt dat hij de brui aan zijn bedrijf wilde geven. Klanten binnenhalen ging moeizaam, er was meer en meer concurrentie en wat maakte hem nou bijzonder als ict-er. En daar zat de clou. Hoe kon je hem vinden als witte vlag?
Voordat we aan de slag gingen met deze vraag keken we naar het totaal van zijn leven.
Alles wat je doet heeft invloed op je leven
Als je minder fit bent, zijn volle werkdagen funest voor je gezondheid. Een relatie die stroef loopt heeft invloed op je concentratie. Het moeite hebben met ontspannen l
eidt naar workaholic verschijnselen, wat weer kan leiden tot inslaap problemen. Hier ligt de basis voor elke verandering die je wilt doorvoeren in je leven.
Inzicht krijgen in zijn leven was de eerste stap op weg naar zichtbaarheid.
Voor Hans was het daarna noodzakelijk om te leren zichzelf als rode vlag te zien.
7 tips om zichtbaar te worden in je onderneming
- Benoem 10 motieven waarom men bij jou wil kopen, een product of dienst.
- Benoem 10 motieven waarom men bij de concurrent koopt.
- Welk motief springt er bij jou uit en waarom?
- Welk motief springt er bij de ander uit en waarom?
- Wat kun je leren van het sterke motief van een ander? En is dat iets wat voor jou ook van belang is? Zo ja, wanneer ga je er mee aan de slag?
- Maak je sterke motieven nog zichtbaarder. Schrijf ze voor jezelf uit in een pitch van 30 en van 60 seconden. Voor Hans bleek, dat zijn vermogen om de lijnen voor de toekomst uit te zetten voor de klanten cruciaal was. Hij kon ingewikkelde materie eenvoudig uitleggen.
- Maak van je sterke motief je slogan en uit dat in alles wat je uitzendt.
Nu lijkt bovenstaande heel erg werk gerelateerd. Het is inzichtelijk en begrijpelijk. Dezelfde vragen kun je echter in elk facet van je leven stellen.
Zichtbaar in je privéleven
Janine was tevreden in haar werk maar had juist moeite om zich zichtbaar te maken in relaties. Ze voelde zich onzichtbaar bij haar partner, haar familie en in de vriendenkring. Zij kreeg bovengenoemde 7 tips, met slechts 1 woord verschil.
Kopen werd zijn. Benoem 10 motieven waarom men bij jou wil zijn.
Er ging een wereld voor haar open. Door daar naar te handelen maakt Janine nu keuzes in haar leven die bij haar passen en niet andersom. Het mooie was dat dit inzicht ook direct positief invloed had op haar werk!
De blinde vlek
Hans en Jeanine hadden mij ingehuurd als coach. Hun blinde vlek werd zichtbaar voor hen en met doelgerichte acties werden zij, elk in hun eigen gebied, de rode vlag.
Bij navraag voor hun keuze voor mij als hun coach kwamen mijn sterke motieven naar voren: luisteren naar de vraag van de klant, oprecht geïnteresseerd, bevlogen, enthousiast, praktisch en ik was zichtbaar voor hen. En ja, we hebben gelijkwaardige humor. Dat scheelt.
Wil jij ook zichtbaar worden in je werk en leven?
Geef je dan op voor de Overzicht gesprek van 60 minuten waarin jij na afloop weet waar je over 12 maanden staat. De eerste 2 aanmeldingen zijn GRATIS.
Op jouw zichtbaarheid!
Michaëla Wierdsma, Stok achter de Deur voor ondernemers
5 gedachten over “Wees de rode vlag, word zichtbaar als ondernemer”
Graag reageer ik op de “zakelijke” zichtbaarheid: Contact en plezier met Liedjes! is mijn motto. Het is dan wel heel fijn als je dan ook goed zichtbaar bent als presentator en liedjeszanger. Ik heb 6 jaar geleden gekozen voor extra zichtbaarheid vanwege mijn naam Wilhelmus en een oranje maatpak laten maken. Deze zichtbaarheid heeft bijzonder goed uitgepakt want mijn naam hoeven ze niet te onthouden maar “De Oranje Man” vergeten ze niet snel en is direct herkenbaar. Altijd stijlvol en kleurrijk. In 1 keer is het voor iedereen duidelijk wie het aanspreekpunt is en is het ook een hele mooie manier om een gebeurtenis extra glans te geven en een ijkpunt te geven. Nadeel is dat je niet onopgemerkt kunt bewegen maar daarvoor ben ik er ook niet. Na elk optreden kleed ik me dan ook direct om zodat ik rustig weer naar huis kan. Je kunt dus wel zeggen dat ik mijzelf zichtbaar heb gemaakt en met het nodige enthousiasme is dat heel erg bevorderlijk voor echt contact en plezier met liedjes! Fijne dag! Wilhelmus
Je hebt iets persoonlijks, je voornaam, gecombineerd met iets herkenbaars, oranje. Dat is een geniale combi voor zichtbaarheid. Echt subliem. Het mooie is dat daar waar je speelt, ook vaak oranje gekleurd is. Je hoeft je niet meer af te vragen waar het feestje is.
Door je na het optreden om te kleden ben je inderdaad een stuk minder zichtbaar. Prima voorbeeld, dank voor je deze bijdrage in overduidelijke zichtbaarheid.
Nog een opmerking/aanvulling – ik heb dit ook gedaan om mensen uit te dagen om te reageren. Mensen willen vaak wel contact maar weten niet altijd goed hoe en dan kan een klein zetje net helpen. Mijn oranje pak en schoenen zijn dan vaak net dat kleine zetje extra en vormen de aanleiding om een gesprek te beginnen. Goh wat een prachtig pak, waar heeft u dat vandaan? Heet u echt Wilhelmus? etc etc. Zijn de kleine dingen die het doen om vervolgens echt contact te maken. Fijne dag!
Mooi dat je weer de link legt tussen privé en werk. Ik heb het zelf ondervonden dat het een het ander beïnvloedt. Ik kon geen grenzen stellen in mijn gezin, ik cijferde mijzelf weg. En in mijn bedrijf gaf ik constant toe bij de klant, die bepaalde de regels soms in mijn bedrijf. Dat gaf een vervelend gevoel en slechte resultaten.
Toen ik mijzelf serieus begon te nemen, gingen anderen dat ook doen. de gezinssituatie verbeterde en mijn bedrijfsresultaten.
Ik werd gewaardeerd en mijn zichtbaarheid vergrootte.
Geweldig Donna, dat jij tot besef kwam dat investeren in jezelf, in je grenzen zowel zakelijk als privé jou meer waardering heeft opgeleverd. Je hebt je daarbij laten zien zonder de ander te overrulen. Je zichtbaarheid is dan een aanvulling in je leven. Fijn dat je dit wilt delen.