Speechen met een doel
Laatst gaf ik een speech. Ik kwam namelijk uit de kast. Niet de voorraadkast, of de seksuele kast, maar de klimaatkast. Met een persoonlijke anekdote en het domino effect dat het tienermeisje Greta uit Zweden startte.
‘Niet weer Greta’ zei een toehoorder. ‘Weer Greta, ik ben Greta moe’ sprak een ander. De feedback op mijn speech was dan ook dat ik mijn speech zo moest inkleden dat iedereen er wat mee kan!
Ik was verbaasd. Als ondernemer kies je je doelgroep en daar bied je je product aan. Vind je niche en richt je pijlen daarop is het credo. Ga geen vlees verkopen aan een vegetariër. Richt je pijlen op vleeseters en flexitariërs, met koeien in de wei, huppelende schapen en verleid hen tot het kopen van jouw product.
Datzelfde geldt voor het schrijven van een speech. Je schrijft de speech voor het te verwachten publiek en je wordt gevraagd om te speechen voor publiek dat al vlees eet of flexitariër is. Gegarandeerd ontvang je applaus. Maar is dat wat ik wil?
Verder dan je ego
Er zijn uitzonderingen. Dat zijn de mensen die speeches houden zonder eigenbelang. Die er niet op uit zijn om iets voor het welzijn van mensen en dieren. De woorden en ook hun daden, zijn hun ego voorbij. Het zijn de eenzamen aan de top. Ze zijn vaak controversieel, praten en leven naar hun woord. Het zijn de mensen die inspireren, door de woorden die ze zeggen. En of je het nu wel of niet met hen eens bent, die woorden raken. Ze raken omdat ze de essentie van je bestaan raken.
Het zijn de Buddha, de Jezus en de Mohammed onder ons. De Martin Luther King, Ghandi, Jane Goodall en Nelson Mandela’s wiens woorden herhaald worden, daden opgevolgd en met hippe quotes opduiken in boeken van anderen.
Het zijn de jonge mensen van nu als Malala en Greta die een boodschap hebben zonder winstoogmerk. Die een ieder kunnen inspireren om buiten de gebaande paden te denken. Die inspireren om door te gaan als het moeilijk wordt, om vast te houden aan dat waar je in gelooft. Niet opzij te gaan voor tegenstanders of het nu de Taliban of de klimaatontkenners zijn zoals bij Malala en Greta.
Gehoord worden
En toch wil je als spreker gehoord worden. Je hebt een boodschap te vertellen, een onderwerp waar je mee wilt inspireren. Je wilt een zo groot mogelijk publiek bereiken door niet een steentje maar een handvol grind in de vijver te gooien. Eigenlijk wil je je boodschap verkopen zoals een koopman op de markt zijn waar aanprijst.
Ik heb geen idee of bovengenoemden een marketingteam om zich heen hebben of hadden. Ik heb ook geen idee wat eerder kwam, de kip of het ei in speechland. Wat ik wel weet is dat een speech als een kring in het water zich verspreid als het bij het gehoor aankomt. Als er over jou en je speech gepraat wordt, zegt dat iets over je speech en over de toehoorder.
Feedback
Ik kreeg nog meer feedback van mijn mede speech beoefenaars. Ik was enthousiast, had goed stemgebruik en was prettig om naar te luisteren. Dank, dank, dank voor de veren op mijn hoed. Ik zal die zeker gebruiken in mijn volgende speech.
Maar wat ik vooral gebruik is de feedback over ‘Greta moe’ zijn. Want dat houdt in dat noch zij, noch ik de juiste snaar heb gevonden om de luisteraar in actie te brengen. Al is het alleen maar om klimaatverandering niet als geloof te zien, maar als feit.
En om feiten kun je niet heen. Feiten vragen actie, en dat is nu net wat ik wilde bereiken met mijn speech over uit de kast komen. De toehoorder raken om het feit van klimaatverandering onder ogen te zien. Het veelomvattende en niet te keren feit dat het ‘point of no return’ met rasse schreden nadert.
Het duurt nog even voor ik weer een speech mag houden. En in de tussentijd schrijf ik stukjes. Tenslotte is ook dat een prima manier om anderen te inspireren.
Michaëla Wierdsma
NB: ben jij op zoek naar een gedreven spreker, met hier en daar nog sprekersfoutjes en de nodige zelfspot? Neem dan contact met mij op. Ik spreek niet alleen over klimaatverandering, maar vooral over doen. Doen als mens of ondernemer. Doen is namelijk mijn tweede naam.