De waaromvraag is essentieel in ondernemen
In een netwerk gesprek gaf Arjanne aan ‘gek’ te worden van de ‘waarom’ vraag van anderen.
Waarom wil je 3 kilo afvallen? Waarom wil je daar naar toe? Waarom wil je dat ene bereiken? “En ik maar uitleggen en verklaren” was het vervolg van ons gesprek, “daar heb ik helemaal geen zin in. Waarom moet ik eigenlijk de ‘waarom vraag’ beantwoorden?”
Deze vraag was een kolfje naar mijn hand. Waarom wil je nu dat ene bereiken?
Het gaat er uiteindelijk om waarom jij zelf iets wilt bereiken, of een ander het begrijpt of het er nu mee eens is of niet. Op momenten dat het tegenzit, je er alleen voor staat op weg naar je doel, dan is de ‘waarom’ vraag voor JEZELF heel belangrijk.
Motivatie vragen.
Aan de ‘waarom’ vraag hangen namelijk ook een aantal motivatie vragen vast.
- Wat doe je als het tegenzit?
- Waar grijp je dan naar?
- Wie vraag je hulp?
- Hoe pep je jezelf op zodat je toch weer focust op dat doel wat JIJ belangrijk vindt?
Op momenten van twijfel heb je het antwoord van de ‘waarom’ vraag dan paraat, voor JEZELF. Jouw antwoord op die vraag is gelijk de motivatie om toch vol te houden, er een tandje bij te zetten en twijfels weg te nemen, ongeacht wat anderen zeggen van jouw doel, plan of actie.
En houd in gedachten dat de reactie van anderen ook iets zegt over henzelf. Jij doet namelijk iets waar zij misschien wel van dromen en niet doen!
De symbolische lampjes gingen bij Arjanne branden.
Echter vervolgde ik: ‘je bent er dan nog niet’. Na de eerste stap, volgen er nog drie stappen voordat je daadwerkelijk in actie komt:
- Je stelt zelf je doelen op verschillende gebieden
- Je bepaalt je strategie.
- Je maakt een plan de campagne.
Actie!
En dan volgt dat waar we het liefste mee beginnen en dat is actie. Je hebt een grandioos idee en daar wil je gelijk mee beginnen. Je schreeuwt je idee van de daken, je gaat in gesprek en je ziet al hoe het eindigt. Met een beetje fantasie zie je jezelf: 10 kilo lichter, je eerste passieve inkomen op je bankrekening, een agenda vol nieuwe klanten, op de top van de Kilimanjaro of je ziet jezelf zitten bij Humberto Tan met je nieuwe boek.
Helaas, het grootste deel van de grandioze ideeën en fantasieën sneuvelen onderweg in de actie. Een illusie armer, een desillusie rijker.
E-book Doelen Stellen.
Dat er nog een stap na de actie komt heb ik maar niet meer gezegd op dat netwerkmoment. Het was al overweldigend genoeg. In mijn e-book Victorie binne hadbereik! Pluk de vruchten van doelen stellen geef ik de 6 stappen van doelen stellen aan.
Arjanne heeft het boek gedownload. In een mail gaf ze aan dat de irritatie over de ‘waarom’ vraag een stuk verminderd was. ‘Ik zoek minder bevestiging bij anderen en hulp om mijn doel te bereiken vraag ik gerichter’.
Arjanne blij en ik blij. Doel van het netwerkgesprek is bereikt: inzicht en inspiratie gegeven en ontvangen.
Hoe reageer jij op vragen en opmerkingen van anderen waarbij je het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen? Heb jij tips voor dergelijke situaties? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Ik ben heel benieuwd.
Op jouw waarom!
Michaëla Wierdsma