Voorkom negatieve stress

‘Ik weet dat ik rust moet houden maar ik heb gewoon zin om weer aan de slag te gaan’. Een klant stuurde mij een dergelijk appje met de opmerking erbij dat ze achterloopt met haar planning. Het was zo herkenbaar voor mij. Een paar weken daarvoor had ik zo’n periode. Het was duidelijk zo’n moment dat ik, herstellende van de griep, weer iets meer energie had. De energie stroomt weer door je lijf en je gaat van alles doen. Om dan ’s avonds afgepeigerd op de bank te hangen en dan ongelovig opmerkt: ‘Ik dacht dat ik er weer was!’ Tja. Wat opvalt in de app was het volgende:

  1. Rust houden -> ja, inderdaad, je lijf heeft tijd nodig om te herstellen
  2. Aan de slag gaan -> want je lijf herstelt en je voelt weer wat energie

De vraag is, en dan? Wat ga je dan doen en wat je dan juist laten?voorkom stress

Terug naar de basis

Op een dergelijk appje reageer ik niet, of heel luchtig met een smiley. Het is niet aan mij om dan ongevraagd advies te geven. Een smiley geeft aan dat ik het gezien heb. Punt. Als ik dan toch advies zou geven zou ik eerst het volgende vragen:

  1. Waarom werd je ziek? Heb je een vermoeden van de achterliggende oorzaak?
  2. Wat zegt dat op dit moment over jouw leven en ondernemen?
  3. Hoe zou je kunnen voorkomen dat je ziek wordt?
  4. Wat is ook weer jouw basis in ondernemen en leven?
  5. Hoe heb je die basis verwerkt in je planning?
  6. Wat is werkelijk de oorzaak van een planning die niet goed loopt?

Het zijn van die spiegelvragen die je jezelf kunt stellen. En inderdaad, het zijn van die vragen waarvan de antwoorden je niet bevallen. De antwoorden leiden wellicht tot andere acties dan weer aan de slag gaan. Ziek zijn komt nooit uit, net zoals het nooit uitkomt dat de stroom uitvalt, je kind luizen heeft of dat je in de file staat. Het komt nooit uit omdat je er in je planning geen rekening mee hout. Het leidt tot negatieve stress. Negatieve stress remt je, positieve stress stimuleert je. Hoe beter je planning is, hoe minder negatieve stress je hebt. De kunst is dan ook om je eigen perfecte planning te maken.

5 tips voor minder stress en betere planning

  1. Heb de basis op orde. Weet wie je bent, wat je doet en waar je naar toe wilt.
  2. Maak een jaarplanning. Daar volgt een kwartaal- en weekplanning uit.
  3. Houd rekening met vakanties. Zonder vrije tijd wordt stress gegarandeerd negatief.
  4. Plan regelmatig een week zonder afspraken Dan houd je een focus week, een week waarin je bijvoorbeeld werkt aan één ding in je business.
  5. Stuur bij. Dat kan door bewust ja en heel vaak nee te zeggen.

Deze en meer tips vind je uitgebreid in mijn gratis e-boek (tevens doe-boek) Jouw Perfecte Planning in 5 duidelijke stappen.

Perfecte planning

Als mens en ondernemer zoek je continue balans tussen werk en privé, positieve en negatieve stress, vol in de doe stand en periodes van denken. En dat allemaal dusdanig dat je je (levens)doelen bereikt in harmonie. Als ondernemer kun je niet zonder planning, het is dan ook aan jou om zo slim mogelijk te plannen. Je dromen omzetten in doen naar jouw doel. Ongeacht of het een groot, klein of persoonlijk doel is. De planning is cruciaal. In mijn e-boek Jouw Perfecte Planning geef ik je 5 duidelijke stappen om de planning te maken die bij jou past. Je kunt er na het downloaden via deze link, direct mee aan de slag. Je bereikt een ander resultaat met je onderneming dan tot nu toe.

Tot slot

Als je altijd doet wat je deed,  krijg je wat je altijd kreeg.

Deze uitspraak was ook de reactie die ik later gaf aan de klant van dat appje. Het zette haar aan het denken. Tip 5 was haar dan ook op het lijf geschreven. Welke van de 5 tips mag jij meer aandacht geven? Ik lees het graag in het reactieveld.

Op jouw planning!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma

NB: mijn man corrigeert mijn blogs, bij deze maakte hij de opmerking dat het wel erg belerend was. Hij werkt zonder planning en recentelijk kwam hij de gevolgen daarvan tegen. Dit blog was ook voor hem van toepassing 😊

Foto: Gabriel Matula on Unsplash

Share This