Vloggen, het videobloggen!

Afgelopen blogs heb je tips ontvangen over bloggen. Dezelfde tips kun je ook gebruiken om te vloggen. Vloggen is een tweede mogelijkheid voor Zichtbaar in Ondernemen.

Vloggen is vooral bekend onder jongeren die allerlei filmpjes het wereld wijde web ingooien. Als ondernemer kun je daar op inspelen. Niet door je hele hebben en houden op film te zetten. Juist door gericht over je bedrijf te vloggen, raak je (potentiële) klanten met een andere manier van kennis ontvangen.

Wat is vloggen?

Vloggen is eigenlijk hetzelfde als bloggen. In plaats van te schrijven maak je een video. Zoals bloggen van web log (dagboek voor het wereldwijde net) komt. Is vloggen een video log. Een vlog dus.

Een vlog is dus niets anders dan een video opname.

Voor wie vlog je?

Je vlogt voor mensen die liever video’s kijken dan een blog lezen. Je deelt je kennis aan een grote groep mensen die meer leren van kijken dan van lezen.

Dat zijn er steeds meer. Video’s zijn snel, je ziet de spreker, leert hem of haar wat kennen. Er is overigens nog een derde groep, dat zijn de mensen die vooral graag luisteren. Podcasts zijn daar weer geschikt voor, in een ander blog vertel ik je daar meer over.

Vlog tips

Hoe maak je een vlog: Je kunt een vlog maken met je smartphone, een webcam op je pc, een tablet of een fototoestel met videofunctie. Nadat je een vlog gemaakt hebt, upload je deze op You Tube. Je ontvangt dan een link waarmee je de vlog op je eigen site kunt zetten.

De lengte van een vlog: Een vlog mag niet te lang zijn. Anderhalf tot twee minuten is de ideale lengte. Geef je veel tips en kennis weg dan kan het best langer. Geef dan in het begin direct aan waar je vlog over gaat.

Hoe laat ik mezelf zien op video: Wees jezelf, je bent je onderneming en jij bent degene die de kennis, het product en de service het beste kent. Men leert dan ook je stem kennen, hoe je beweegt, hoe je mimiek is.

Wat doen vlogs?

Het belangrijkste van vlogs én blogs is dat je zichtbaar bent met je onderneming. Je deelt je kennis en kunde en je laat jezelf zien. Want aan jouw product of service is een mens verbonden en dat maakt je heel zichtbaar.

Probeer het uit en maak je eerste vlog. Je hoeft deze niet gelijk te publiceren. Door te doen, maak je jezelf vertrouwd met de camera en je stem. Kijk je video terug en zie hoe je beweegt, wat je opvalt en waar je verbeterpunten liggen. En dan maak je er weer een.

En onthoudt dit: je bent goed zoals je bent en als je dat uitstraalt ben jij zichtbaar.

Maar wat als…..

Uiteraard is dat ook spannend: wie zit er nu op vlogs van mij te wachten, zit mijn haar goed, hoe kom ik over, wat als ik stotter, wat zal men wel niet van me denken?

Het zijn, net als bij het bloggen, fantastische redenen om het niet te doen. Het zijn jouw excuses. Lees dan het blog ‘Gegronde excuses’ nog eens na. Ken je jouw excuses en weet je niet hoe je ze aan moet pakken. Geef je dan op voor het Start Up gesprek met mij om je een duwtje in de juiste richting te geven.

Hoe gerichter jij onderneemt, hoe succesvoller je bent!

Op jouw vlog!

Michaëla Wierdsma

 

 

PS: in een Start Up gesprek van een uur life of via skype, help ik je om te ontdekken wat jouw grootste ijsberg is in ondernemen. Tijdens dit gesprek ontvang je persoonlijke tips om gelijk jouw blokkade/ijsberg te verkleinen. Twee maal per maand geef ik een gratis Start Up. Geef je op via deze link.

Foto:  Jakob Owens on Unsplash

PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie. 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoge standaard
Community leven

Hoge standaard

Hoe hoog leg je de lat? Wat als je ‘m niet haalt? En wat is eigenlijk standaard? Het zijn allemaal vragen die je tegenkomt als je met een groep mensen samenwerkt.

Lees verder »
Scroll naar boven