Heb jij tijd voor zichtbaarheid? - Michaëla Wierdsma

Heb jij tijd voor zichtbaarheid?

 Tijd is een breed begrip

“Hoeveel besteed jij aan, bloggen en zo?” vroeg Ada bij een ondernemersborrel. Ze was net begonnen met haar coaching praktijk.

Een vraag die ik wel vaker krijg als men reageert op mijn blogs of stukjes in de krant. Ik leg dan uit dat ik blog om zichtbaarder te zijn.

Ik leg haar uit wat ik bedoel aan de hand van een paar vragen.

  1. Wat is het doel van zichtbaarheid?tijd zichtbaar
  2. Is zichtbaarheid belangrijk voor je onderneming?
  3. Hoeveel geld heb je er beschikbaar om zichtbaarder te worden?
  4. Hoeveel tijd heb je er voor over om zichtbaar te worden?

Wat is het doel van zichtbaarheid?

Het gebruikelijke antwoord is dan meer omzet maken. Oftewel een product of service verkopen. Daar leidt het uiteindelijk naar toe, maar afhankelijk van de ondernemer gaat er nog een grote stap aan vooraf namelijk het leren kennen en vertrouwen van de ondernemer.

Bij flinke bedragen krabt men zich nog eens achter de oren. Is dit het waard? Hoe is de service? Wat is de garantie?

Zichtbaarheid is dan essentieel om vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klant.

Is zichtbaarheid belangrijk voor je onderneming?

Ja, altijd. Klanten moeten je leren kennen en vertrouwen door wat je laat zien. Het is net zoals ik in het artikel “Hoezo zichtbaarheid” aangeef. Een etalage waar het licht uit is valt niet op.

Hoeveel geld heb je beschikbaar?

Dat hangt van je budget af. Grote bedrijven spenderen heel veel geld aan marketing campagnes, advertenties en hebben uitgekiende strategieën om hun etalage mooi uit te lichten.

Als kleinere ondernemer heb je ook een budget, dat is vaak beperkt en dat moet je dus slim inzetten. Houd dus bij elke actie, nieuw idee of product rekening met het budget dat je voor zichtbaarheid hebt.

Hoeveel tijd heb je er voor over om zichtbaar te worden?

Dat is dus aan jou. Zichtbaarheid kost tijd. Zowel voor grote als voor kleinere ondernemingen. Een richtlijn is: 40% van je tijd besteed je aan zichtbaarheid (ook wel marketing genoemd), 40% besteed je aan het ontwikkelen nieuwe producten en 20% direct aan je klanten.

Dit zijn richtlijnen. In periodes met veel klanten contacten besteed je minder tijd aan zichtbaar zijn en liggen de verhoudingen anders.

Maar de zichtbaarheid blijft belangrijk om ook na die ene klant weer een andere te vinden.

Heb je het reuze druk met klanten en geen tijd om actief aan je zichtbaarheid te werken, huur dan iemand in die het voor jou doet. Want een etalage zonder lichten trekt geen klanten. En het zijn de klanten die de omzet genereren.

Hoe doe jij dat zichtbaar zijn met je onderneming? Doe je het zelf of laat je het doen? Graag lees ik het in een reactie in het commentaarveld hieronder.

Op jouw ondernemerslicht!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma, Stok achter de Deur voor Ondernemers

PS: Laat je inspireren in ondernemerschap. Like de pagina Stok achter de Deur Coach en ontvang inspiratie om anderen te inspireren met jouw diensten en producten.

Foto: Andrea Natali on Unsplash

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top