[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.19.14″]

Hoe hot moet je zijn?

‘Mega uber chille wandeling met die vet gave gast. Heftig dude, het was zo awkward man. Daarna nog effe lekker shinen. Super awesome was ‘t.’

Als ik bovenstaande zo lees, met de beat van Grease als achtergrond muziek en in gedachten de bekende stoere moves van Danny Zuko lonkend naar Sandy, voel ik me weer helemaal hot. Ai, ai, ai, ai….

Al zal de vertaling, ‘het was een heerlijke wandeling in prettig gezelschap. Het was absoluut vriend een bijzonere ervaring. Na afloop hebben we genoten van de aandacht, het was echt prettig,’ eerder wat hebben met een sausje van rustige pianomuziek. Ik voel me gelijk minder van deze tijd. Oei, oei, oei….

Social mediataalgebruik zichtbaarheid

Ik verbaas me er wel eens over in de (sociale) media. Niet zozeer over het taalgebruik, als wel over wie het gebruikt en wanneer. Taalgebruik is persoonlijk. Taalgebruik is ook verbonden aan groepen. Elke discipline heeft zo zijn eigen terminologieën die daar gebruikelijk zijn en vaak onbegrijpelijk als je er niet mee werkt.

Er is zo’n liedje ‘Praat Nederlands met me’ van Kenny B. Hij is in Parijs en spreekt geen Frans, en zijn gevoel zegt hem…. Deze titelsong is erg toepasbaar heden ten dage. Van straattaal tot juridische documenten en van dialect tot overheidsbrieven. En mijn gevoel zegt me dat als je de taal van de lezer niet spreekt, je taal klinkt als Frans voor Kenny B.

Welk taalgebruik

Welk taalgebruik is natuurlijk voor jou? Welk taalgebruik gebruikt jouw lezer? En hoe vind je daar een modus in? Dit zit allemaal in het verhaal dat jij wilt vertellen aan de buitenwereld. Hoe dichter dat verhaal bij je staat, hoe authentieker je overkomt en hoe meer men geneigd is jouw verhalen te lezen, te luisteren of te bekijken.

Het verhaal, het story telling zoals Esther Vree van Your Social Eye het noemt, is de basis van je taalgebruik. ‘Vertel je verhaal in de woorden die bij jou passen en de juiste lezer, luisteraar of kijker gaat jou vinden’.

Verhaal

Al schrijvend aan mijn verhaal ontdekte ik dat ik mijn taalgebruik aanpas aan het verhaal dat ik vertel. Vertel ik over mijn oorsprong, dan klinken er al gauw woorden doorheen waarvan ik me later afvraag of het wel Nederlands is (ik kom uit Friesland vandaar). Ik heb het dan wel eens over mijn ‘knibbels’, dat zijn dus je knieën.

Als ik een bepaald product of service aandacht wil geven, vertel ik het verhaal dat daarbij past in het taalgebruik dat ik daarbij ook in spreektaal gebruik.

Het belangrijkste dat ik van dit schrijfproces heb geleerd is dat het dicht bij mij moet staan en dat het waarheidsgetrouw is. Dan raak ik mijn lezers en luisteraars en schiet ik mijn doel niet voorbij.

Doel van je verhaal

Het doel van mijn verhaal is dan ook te inspireren en creëren voor groei en doen in leven en ondernemen. Middels verhalen van anderen én door mijn eigen verhaal.

5 tips die je helpen om jouw verhaal zo goed mogelijk te schrijven.

Tip 1: schrijf twee of drie verhalen die passen in je onderneming

Tip 2: houd bij het schrijven het doel van je verhaal voor ogen

Tip 3: schrijf zoals je praat, niet zoals je denkt te moeten schrijven

Tip 4: schrijf met humor, ontspanning en relativering.

Tip 5: heb je moeite met je verhaal op te schrijven, vraag dan een copy writer om jouw verhaal te schrijven. Vertel je verhaal en een goede schrijver zet het op papier alsof je het zelf geschreven hebt.

Last but not least

Schrijf en herschrijf je verhaal en laat het lezen door iemand die ‘sjoege’ van storytelling heeft en jou en je business ook kent. Het werkt absoluut verhelderend en helpt je om je verhaal nog duidelijker te maken.

En je weet: hoe duidelijker je bent, hoe beter jij je missie kunt verspreiden.

Waar hik jij tegenaan bij het vertellen van jouw verhaal? Laat het weten in het reactieveld hieronder en ontvang een persoonlijke tip.

Op jouw verhaal!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma, Stok achter de Deur Coach

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.15″]

NB: het verhaal dat ik momenteel vertel gaat over hoe structuur en planning in mijn leven verweven zijn. Niet voor niks is dat het verhaal dat nu extra aandacht krijgt. Op 25, 26 en 28 februari geef ik een GRATIS ZOOMINAR, Van Dromen naar Doen,  met daarin de 5 essentiële stappen die nodig zijn voor de PERFECTE PLANNING voor jouw business.

Wil jij de perfecte planning voor jouw business? Doe mee met het zoominar.. Klik op deze link en meld je aan.

Foto: Kobu Agency on Unsplash

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waarde tijd
Vrijmoedig Leven

Waarde van tijd

Wat is de waarde van tijd? Wat is de waarde van werk? Wat is de impact van tijd en werk op het leven? Een interessante gedachtengang in dit blog.

Lees verder »
Scroll naar boven