[st_row id_wrapper=”elm_596a43da24458″ ][st_column span=”span12″ id_wrapper=”elm_596a43da2440e” ][st_text 1=”#_EDITTED” wrapper_padding_top=”0″ wrapper_padding_left=”0″ wrapper_padding_bottom=”0″ wrapper_padding_right=”0″ wrapper_bg_opacity_slider=”” id_wrapper=”elm_596a43da243b2″ ]
Strategisch het nieuwe jaar beginnen
Midwinter en kerstmis is weer voorbij. Vandaag eten we de laatste oliebollen en maken we de balans op. Wat is er afgelopen jaar gebeurd, waar werd je blij van, wat gaf zorgen, waar kreeg je energie van en wat maakte dat de tijd traag verliep. Allemaal gedachtes die in deze tijd spelen.
Als ondernemer is deze tijd uitmate geschikt om terug te blikken op je leven, je successen en wat je in dat afgelopen jaar maar bent tegengekomen in je bedrijf.
Succes in het nieuwe jaar
Om te zorgen dat jouw geweldige dromen, voornemens en gedachten voor je onderneming ook succesvol worden in het nieuwe jaar zet je 3 stappen.
1. Verleden.
a. Wat is er goed gegaan? Omzet gehaald, nieuwe klanten, nieuw product.
b. Wat heb IK goed gedaan? Product ontwikkeld, artikelen geschreven, samenwerking gezocht.
c. Wat is er fout gegaan in? Website niet geüpdate, te veel geïnvesteerd, mislukte producten.
d. Wat heb IK fout gedaan? Contacten niet onderhouden, geen onderzoek gedaan, geen follow-up aan klanten gegeven.
2. Factoren: welke factoren dragen bij aan mijn onderneming.
Wat zijn mijn interne factoren:
a. Kracht: creativiteit, optimisme, doorzettingsvermogen
b. Zwakte: ongeduld, pessimisme, korte termijn denken
Wat zijn mijn externe factoren:
a. Uitdagingen: kleine niche, weinig geld bij doelgroep, doelgroep benaderen
b. Bedreigingen: groot aanbod concurrent, nieuwe overheidsmaatregelen
3. Toekomst
Wat wil jij bereiken komend jaar. Dat doe je door:
a. doelen stellen: x omzet voor komend jaar, x product ontwikkelen,
x aantal artikelen schrijven, x aantal LinkedIn contacten, x aantal mensen op je lezerslijst.
b. strategie te bepalen om je doelen te bereiken: informatie zoeken, connecties maken, samenwerken met x, website maken, social media inzetten.
c. jaarplan maken voor de strategie. Per kwartaal, per maand, per week en per dag plannen van je strategieën.
De kracht van deze 3 stappen is dat je ze niet alleen op 1 januari neerzet maar er regelmatig op terugkijkt. Dat terugkijken plan je dus in bij het maken van je jaarplan.
Het moeilijkste is dan ook dat JIJ tijd vrij moet maken om deze stappen te zetten. Het makkelijkste is dat als je ze eenmaal ingevuld en gezet hebt je geweldige handvatten hebt om je onderneming te leiden.
Extra tip: vind een collegae ondernemers waar jij mee kunt sparren en ga allebei bovenstaande 3 stappen uitvoeren en dan bespreken. De blik van de ander leert jou om als helikopter te kijken naar je eigen onderneming en ideeën.
Hoe doe jij dat, je voorbereiden op een nieuw jaar in je onderneming?
Op jouw toekomst!
Michaëla Wierdsma
PS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.[/st_text][/st_column][/st_row]
4 gedachten over “3 tips voor strategisch ondernemen”
interessant artikel! Dank voor het delen
Doelen stellen is iets wat je bewust of onbewust iedere dag doet. Het hoeft er niet de eerste van de maand voor te zijn.
Wachten op de eerste van de maand om te beginnen is een ‘excuus Truus’ pur sang.
Dat strategisch plannen is altijd weer een uitdaging. Zeker om het vol te houden.
Aan het einde van het jaar heb ik ook een de stappen doorlopen die jij beschrijft Michaëla, dat werkt ontzettend verhelderen.
Zo achterhaal je voor jezelf wat werkte, wat je zelf kunt veranderen, wat je moet blijven herhalen (de successen natuurlijk) en wat je in de toekomst gaat doen. Het geeft zo veel waardevolle inzichten.
In 2015 ga ik daarnaast ook gebruik maken van de Passion Planner. Dat is een uitgebreide agenda waarmee je stap voor stap je doelen omzet van een mindmap naar een dagelijkse actie. Heerlijk.
Nu al bezig om één en ander in kaart te brengen, zodat ik er straks (nu nog vakantie) mee aan de slag kan.
En Brian Tracy zei het al: You can’t hit a target you can’t see.
Daarom is het belangrijk om je doelen goed voor ogen te hebben én op papier. Dan kun je er tenminste actie en doelgericht mee aan de slag.
Beste Esther,
Je bent goed bezig. Door elke dag te implementeren kom je bij het doel dat je jezelf zet. Afhankelijk van je doel plan je stappen.
Plan ook het plannen in en dat je een dagdeel van de week gebruikt om alle losse eindjes aan elkaar te breien.
Succes en heel veel plezier met jouw uitdaging van 2015.
Hartelijke groet, Michaëla