Podcast is een ideaal voor zichtbaarheid onderweg

Een podcast is een derde manier om online zichtbaar te zijn in ondernemen. Een podcast is gelijk aan een radio programma, een audiobestand. Deze download je op je telefoon, tablet of computer. Het is dus vooral luisteren.

Het is een ideale manier om onderweg in de auto, tijdens het hardlopen of tijdens huishoudelijke klussen informatie op te doen.

Ik heb een aantal podcasts gemaakt door succesvolle ondernemers te interviewen. Inge schreef mij daarover: “dank voor je inspirerende podcasts, ik vind het heerlijk om tijdens het strijken te luisteren. Ik houd dan mijn notitieblok bij de hand om zo nodig aantekeningen te maken. Een ideale manier om nut en noodzaak te combineren”. Even in het midden latend wat dan de nut en de noodzaak is….

Waarom een podcast?

Bloggen is vooral bedoelt voor mensen die al lezend hun informatie opnemen. Vloggen is het medium om al kijkend informatie op te nemen. Het luisteren naar een podcast is voor mensen die liever al luisterend leren. Overigens is die laatste groep ook te benaderen met vlogs, zeker als deze vooral informatief van aard zijn.

Doordat je deze verschillende manieren van informatie delen gebruikt, ben je breder zichtbaar als ondernemer.

Verschillende podcasts

Je kunt podcasts op verschillende manieren inzetten.

  1. Interview. Je interviewt mensen die inspirerend zijn en tips hebben die voor jouw luisteraars interessant zijn. Zo heb ik een reeks interviews gedaan met ondernemers waarin ik vroeg naar de andere kant van hun verhaal.
  2. Eigen kennis delen. Je kunt een podcast opbouwen als zijnde een blog. Je licht een probleem uit, vertelt erover, reikt een oplossing aan en doet een call to action.
  3. Je kunt podcast inzetten als storytelling. Bij je contact pagina kun je jouw verhaal vertellen. Bij de homepagine de missie en visie van je bedrijf. Het is dan meer een aanvulling op je website. Je bedient er vooral de luisterende mens mee.

Gelijk een podcast maken?

Dat hoeft niet. Deze cyclus gaat vooral over Zichtbaarheid in Ondernemen. Het is aan jou wat bij jou én bij je potentiële klant past. Elk van de genoemde drie manieren heeft zijn specifieke uitdaging voor je als ondernemer.

Uitdagingen bij zichtbaarheid

Bloggen -> dusdanig schrijven dat het vloeiend verloopt met duidelijk taalgebruik

Vloggen -> je ziet jezelf terug met mimiek en stem

Podcast -> met je stem wil je de luisteraar boeien en bij interviews ben je ook afhankelijk van de geïnterviewde. De ene verteld kort en bondig, de ander is super levendig en het gevaar is dat je van je onderwerp afdwaalt.

Overeenkomst tussen bloggen, vloggen en podcast

Voor alle drie de manieren heb je een script nodig. Je hebt namelijk een doel nodig voor jouw zichtbaarheid en dat verwerk je in je script. In mijn blog ‘Wat wil je bereiken met jouw blog?’ lees je de opbouw van een blog. Deze opbouw, het script, kun je ook gebruiken voor vloggen en voor podcasts. Voor interviews komt er nog een uitdaging bij. Dat moet eigenlijk in een keer goed.

Bij alle drie zitten er ook technische aspecten aan. Een blog moet op je taalgebruik gecorrigeerd worden. Een video in You Tube uploaden en voor een podcast heb je audio opnamensoftware nodig. Alle drie de manieren wil je dan nog op je website hebben.

Bij alle drie heb je ook promotie nodig. Leuk een blog, vlog of podcast, echter het zichtbaar ondernemen is ook marketing.

Waar moet ik beginnen?

Als je meer zichtbaar wil zijn in je ondernemen, begin dan met wat je het meest aanspreekt.

Zelf ben ik begonnen met bloggen, elke week een blog. Inmiddels ben ik zo’n 200 blogs verder en is noch het schrijven, noch de techniek erachter meer een probleem.

Wat spreekt jou het meest aan om te doen? Bloggen, vloggen of podcasten? En welke vorm van zichtbaarheid vind jij prettig om te ontvangen? Ik lees het graag in het reactieveld hieronder.

Jouw antwoorden geven jou en mij inzicht in je manier van leren. Je ontdekt gelijk waar jouw eerste actie ligt.

Op jouw zichtbaarheid!

 Michaëla Wierdsma

 

 

PS: Laat de techniek niet je excuus zijn om niet zichtbaar in ondernemen te worden. Er zijn mensen die juist van die techniek hun beroep hebben gemaakt. Je hoeft niet alles te kunnen, juist niet, dat leidt alleen maar af van jouw eigen expertise!

Foto:  averie woodard on Unsplash

PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie. 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoge standaard
Community leven

Hoge standaard

Hoe hoog leg je de lat? Wat als je ‘m niet haalt? En wat is eigenlijk standaard? Het zijn allemaal vragen die je tegenkomt als je met een groep mensen samenwerkt.

Lees verder »
Scroll naar boven