Letterlijk zichtbaar zijn is moeilijk….
Zichtbaar zijn en ondernemerschap hoort bij elkaar. Dat is je inmiddels wel duidelijk. Wat als je moeite hebt om letterlijk zichtbaar te zijn? Ans, 48 startende ondernemer, verzuchtte: ‘ik ben goed in mijn vak, maar heb zo’n moeite om me letterlijk te laten zien. Mijn hele leven hoor ik al dat ik lelijk ben’. Ans levert een dienst waarbij ze letterlijk zichtbaar moet zijn. Als werknemer had ze laten zien wat haar kracht was en hoefde ze haar dienst niet te verkopen. Men wist wat ze kon. Nu als startende ondernemer moet ze haar probleem met letterlijk zichtbaar zijn overwinnen om haar vakkennis zichtbaar te laten zijn. De impact van haar uiterlijk is nog groter geworden.
Dubbele aanpak
Met een dubbele aanpak zijn we met Ans haar zichtbaarheid aan de slag gegaan.
- Zichtbaarheid in haar vakkennis waarbij ze zelf niet in beeld kwam.
- Werken aan haar onzekerheid omtrent haar uiterlijk.
Dat eerste was een kolfje naar Ans’ hand. Achter de schermen onzichtbaar werken aan haar onderneming ging haar goed af. Ze was succesvol met alle tips en aanwijzingen die ze toepaste zoals bloggen. Vanaf het moment dat ze wilde groeien en de noodzaak van letterlijk zichtbaar zijn onvermijdelijk werd, werd ook haar behoefte om af te rekenen met haar onzekerheid groter. Haar ‘waarom’ was zo duidelijk dat ze er tijd, geld en energie in heeft gestoken om letterlijk zichtbaar te worden. De eerste vragen die ze ging beantwoorden waren:
- Wie heeft tegen je gezegd dat je lelijk bent? Schrijf de namen op van alle personen die dat gezegd hebben. Was het vaker dan een keer, zet er streepjes achter van hoe vaak dat gezegd is.
- Wat heeft die persoon letterlijk tegen je gezegd? Dus niet alleen de conclusie die je uit die opmerking hebt gehaald. Je kan namelijk veronderstellen dat ze iets hebben gezegd. Je vult dan voor hen in. Bijvoorbeeld: Je hebt wel erg veel sproeten -> mijn sproeten maken mij lelijk. Je hebt een dikke kont -> ik zie er niet uit in een broek. Je gezicht is asymmetrisch -> ik ben lelijk.
Zelf kreeg ik vaak te horen: als jij binnenkomt, dan komt er ook wat binnen. Ik veronderstelde dat dat ging om mijn postuur. Terwijl men bij navraag bedoelde: het is je uitstraling en niet je gewicht. Vanaf dat moment, is mijn gewicht geen issue meer in zichtbaarheid. Dit ben ik, klaar.
- Klopt je aanname? Heb je het nagevraagd bij mensen die het beste met je voorhebben?
- Wat gebeurt er met je als je alle opmerkingen en veronderstellingen als een gegeven ziet? Niets meer, niets minder?
Inzicht
Schrijf jouw antwoorden op bovenstaande vragen op. Dat levert je inzicht op. Maak het niet mooier, groter of erger dan het is. Het zijn jouw antwoorden, niets meer en niets minder. Heb je echt problemen met je uiterlijk en zijn die te verhelpen, ga daar dan voor. Dan denk ik aan ingrepen als een beugel, andere voedingswijze, plastische chirurgie ingrepen. Is dat niet mogelijk of wil je dat niet, maak dan van de nood een deugd en gebruik dat wat je ‘anders’ maakt in je zichtbaarheid een krachtig item.
Meer dan letterlijk zichtbaar
Er zijn heel veel voorbeelden van ‘lelijke’ mensen die succesvol zijn. Rowan Atkinson heeft de mimiek van zijn asymmetrisch gezicht te volle benut als Mr.Bean. Acteur Danny DeVito heeft van zijn lengte zijn kracht gemaakt en bij politica Erica Terpstra is het vooral haar enthousiasme en drive die je ziet en niet haar overgewicht. Deze mensen zijn allemaal meer dan hun uiterlijk. Zij hebben talent én zijn veel meer dan letterlijk zichtbaar. Ans is met de vragen en een aantal persoonlijke coachopdrachten aan de slag gegaan met haar zichtbaarheid. Haar zelfvertrouwen groeide, niet alleen op zakelijk maar ook op persoonlijk vlak. Met als extra meer omzet!
Is voor jou letterlijke zichtbaarheid moeilijk? Zet de stap en vraag het Start Up gesprek met mij als Stok-achter-de-deur-coach aan voor jouw eerste stap op weg naar letterlijke zichtbaarheid.
Op jouw zichtbaarheid!
Michaëla Wierdsma
NB: ook ik heb mijn omvang overwonnen en ben elke maandag om 9.30 uur letterlijk zichtbaar met facebook live uitzendingen bij Zichtbaar Ondernemen. Word lid van deze groep en ontvang extra tips voor jou zichtbaarheid.
Foto: Joshua Rawson-Harris on Unsplash
PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie.