[st_row id_wrapper=”elm_596a43cf816cb” ][st_column span=”span12″ id_wrapper=”elm_596a43cf8168c” ][st_text wrapper_padding_top=”0″ wrapper_padding_left=”0″ wrapper_padding_bottom=”0″ wrapper_padding_right=”0″ wrapper_bg_opacity_slider=”” id_wrapper=”elm_596a43cf81646″ ]

Een eigen onderneming starten is meestal gebaseerd op een droom najagen of helaas vaak na gedwongen ontslag

Hoe je ook als startende ondernemer begint, je hebt een doel voor ogen.

En het doel van een eigen onderneming starten is voor iedereen verschillend. Van geld verdienen tot vrijheid ervaren, van meer vrije tijd tot een verschil maken in de maatschappij. Welke reden je ook hebt om een eigen zaak te beginnen, het begint met verandermanagement.

Verandermanagement

‘Duh, dat is een woord voor grote bedrijven die gaan saneren, reorganiseren en werknemers ontslaan’ protesteerde een van mijn klanten. Echter waar staat ‘verandermanagement’ nu voor:

  1. Veranderen
  2. Managen
  3. Het managen van de veranderingen

En dat is wat ondernemers doen, het continue managen van veranderingen in hun bedrijf, leven en de maatschappij. Echter, op het moment dat je een verandering wilt doorvoeren houd je altijd de reden waarom voor ogen.

Waarom?

Omdat dat de basis is van je onderneming!

  • Waarom wil je dat doel bereiken?
  • Waarom word je daar blij van?
  • Wat zie je voor je als je dat bereikt hebt?
  • Wie help je daarmee?
  • Wat is het resultaat van jouw product of dienst?

Daarna krijg je de ‘wat’ en de ‘hoe’ vraag.
Welk product of dienst biedt je aan en hoe doe je dat. Echter, dat is minder belangrijk dan het hebben van een ‘waarom’ antwoord. Want met jouw product of dienst heb je nog vele collega’s die dat ook aanbieden. Het antwoord op de waaromvraag is van cruciaal belang om je product of dienst te verkopen.

Het verschil.
En dat is dus het verschil tussen een startende ondernemer die slaagt in zijn opzet en een ondernemer die vooral op het product zit.

Zelf maakte ik die fout ook. Ik kon fantastisch vertellen over wat ik doe en hoe ik het doe. Echter, waarom? Ik bleef steken bij ‘ik vind het leuk, ik krijg er energie van’. Het bleef vooral in de ik vorm tot ik ging nadenken wat het resultaat is en het plaatje groter maakte. Dat was echt kicken en zo bij mij passen, daar kreeg ik vleugels van.

Simon Sinek heeft er een mooi boek over geschreven, ‘Begin met het Waarom, de gouden cirkel van ondernemen’. Een aanrader. Op You Tube is daar een hele duidelijke animatie over van FightMediocrity

Het Waarom van I Love Life Coaching luidt:

Leef het leven dat je wilt leiden, zowel privé als zakelijk.

En op het moment dat ik over de waaromvraag spreek ( de grootste potentie uit je leven halen), komt er een vuur in mijn ogen, komt er een licht Fries oer accent naar boven (altijd als ik ergens voor ga), is er enthousiasme in mijn gebaren, en is het resultaat zichtbaar voor degene met wie ik spreek. Wat ik doe, (inspireren) en hoe ik dat doe (middels coaching, workshops, boeken), is van ondergeschikt belang.

Mooi meegenomen dat ik er blij, energiek, enthousiast en gedreven van wordt.

Denken vanuit de waarom vraag.
Verandermanagement is in dit opzicht niets anders dan de ‘waarom’ vraag inzichtelijk te maken, zowel bij kleine, grote als startende ondernemers. En dat vraagt nogal een verandering in mindset bij de (startende) ondernemer.

Denken vanuit de waarom vraag is de eerste stap naar een succesvol bedrijf.

Johan, 33 ict-er, had moeite met het formuleren van zijn waarom en het grotere plaatje. We gingen samen aan de slag door te brainstormen. Het resultaat was dat Johan overzicht kreeg over zijn diensten, manier van werken en zijn onderliggende drive, die meer behelsde dan de kost verdienen. Het waarom antwoord werd geformuleerd en uit dat creatieve proces ontwikkelde hij nieuwe diensten.

5 tips om de WAAROM, HOE en WAT vraag te beantwoorden.
Heb je ook moeite met het formuleren van het antwoord op de waarom, hoe en wat vraag? Pas dan de volgende tips toe:

  1. Vraag je partner in je bedrijf of uit je brainstormgroep je te helpen met brainstormen. Of schrijf je in voor een VIP dag met mij. 1 1 = oneindig meer.
  1. Schrijf op een flipover alles wat met je bedrijf te maken heeft in steekwoorden. Je diensten, de manier waarop je werkt, waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt, waarom je dingen doet.
  1. Neem een volgende flipover vel en teken daar 3 cirkels op, de Gouden Cirkel. Het midden is de WAAROM, de cirkel daaromheen de HOE, de cirkel daaromheen de WAT.
  1. Schrijf de woorden van je 1e vel over in de Gouden Cirkel. Formuleer daarna per cirkel 1 zin.
  1. Schrijf de 3 zinnen over op een verschillende kaartjes of post its. Die zijn namelijk de essentie van je onderneming. De kaartjes hang je aan je computer, stop je in je portemonnee, hang je bij de deur en plak je op de spiegel. Doordat je de essentie continue tegenkomt, word je één met je waarom.

Uiteraard pas je dit toe bij de kern van je onderneming, maar ook bij alle kleinere ondernemersdoelen en in je privé leven. Zonder duidelijk waarom antwoord is elke verandering gedoemd te mislukken.

Kortom, doe aan verandermanagement! Beantwoord jouw WAAROM vraag.

Wat is jouw antwoord op de WAAROM vraag in je onderneming? Reageer in onderstaand commentaarveld, ik ben benieuwd naar jouw drive.

Heb je moeite met het beantwoorden van je WAAROM vraag, mail of bel mij, dan maken we een vrijblijvende afspraak waarbij je alvast een persoonlijke tip krijgt.

Op jouw verandermanagement!
handtMW2

Michaëla Wierdsma

PS. DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn,Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.
[/st_text][/st_column][/st_row]

2 gedachten over “Verandermanagement, start met de waarom vraag.”

  1. Ik vind het heel fijn als ik iets kan betekenen voor mijn medemens nu als natuurgeneeskundige. Ik word er blij van als clienten zich na een behandeling relax of beter gaan voelen en zich gehoord voelen. Het geeft mij dan ook een gevoel, dat ze blij met mij zijn.

    1. Michaëla Wierdsma

      Beste Ina, op die manier weet jij waar je voor werkt. Voor je klant en voor het gevoel dat jij kan bijdragen aan een ontspannen leven. Mooi om die blijheid ook te ervaren.
      Fijne dag en hartelijke groet, Michaëla

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven