[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.11.1″]
Omgaan met kritiek in je onderneming
Dit klinkt tegenstrijdig met ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Je doet je best, met de intentie, al dan niet bewust, om het goede te doen, en je krijgt een lading van kritiek over je heen.
Wellicht herken je je in onderstaande voorbeelden.
- Op je blog wordt alleen gereageerd op je spelfouten.
- Een klant ontvangt extra tijd en de feedback gaat over dat het te snel gaat.
- Na je workshop wordt vooral gereageerd op de gratis lunch, de inhoud is vergeten.
- De extra hulp die je inzet wordt gezien al bemoeien.
3 reacties
Over het algemeen zijn er 3 soorten reacties op wat je doet in je onderneming. Dat geldt overigens voor alles in je leven.
- Mensen vinden het leuk wat je doet.
- Mensen vinden het niet leuk wat je doet.
- Mensen hebben geen mening.
En daar volgt dan jouw reactie op:
- Je trekt je de kritiek aan.
- Je trekt je niets aan van de kritiek.
- Je ontdekt wat de kritiek met jou doet.
Jouw keuze
In eerste instantie wil je graag dat iedereen het leuk vindt wat je doet en dat als er kritiek is, je je er niks van aantrekt. Helaas werkt het niet zo. Zeker in ondernemen steek je je kop boven het maaiveld uit en er zijn altijd mensen die kritiek hebben.
Het is ook jouw keuze hoe je ermee omgaat. Goed omgaan met kritiek is een leerproces en dat gaat in fases.
- Verwachting: hoe hoger je verwachting, hoe harder de kritiek aan kan komen.
- Reactie: je eigen reactie is van invloed op het vervolg van de kritiek.
- Zelfvertrouwen: met minder zelfvertrouwen kan kritiek blijven hangen en wat je daarna doet beïnvloeden.
Er is ook een verschil tussen kritiek op je product of dienst, of op jou als persoon.
Kritiek op je product of dienst
Met kritiek op onderdelen van je onderneming kun je alleen maar blij zijn. Je onderneming wordt gezien, er is nagedacht over je product of dienst. Kritiek houdt ook in dat er verbeterpunten zijn. Beschouw de kritiek dan als feedback en verwerk deze in het verbeteren van je onderneming.
Ferdi kreeg een lading kritiek op zijn jaarprogramma. Het voldeed niet aan de verwachtingen van de cursisten. Zijn reactie was zich kwetsbaar opstellen voor de groep door het inzicht wat hij van de kritiek kreeg, het doel van het programma op een andere manier brengen én de groep twee extra workshops te geven om de verwachtingen waar te maken. De kritiek veranderde in opbouwende interactie.
Kritiek op jou als persoon
Kritiek gericht op jou als persoon is in wezen hetzelfde. Je bent gezien en er is over je nagedacht. Echter doordat je persoonlijke kritiek krijgt, kan het voelen als een aanval en dat niets meer goed aan je is.
De crux zit dan in de essentie. Kun je de essentie uit de kritiek halen en de juiste verhouding van de kritiek zien?
Ik kreeg wel eens de kritiek dat ik te direct was in mijn omgang met mensen. Dat het mijns inziens duidelijkheid schept is van ondergeschikt belang. De essentie was dat door op een andere manier iets duidelijk te maken, het beter binnen komt en dan beter blijft hangen, wat uiteindelijk de bedoeling is. Dat lukt me inmiddels aardig en soms zeg ik gewoon ‘joh, ik kan wat hard overkomen, maar deze duidelijkheid komt uit een goed hart om je verder te helpen’. Op die manier haal ik de angel er uit, zonder geweld te doen aan mijn karakter.
Invloed van kritiek
Wie de kritiek geeft en hoe de kritiek wordt geuit heeft wel invloed op de manier van omgaan met de kritiek. Anonieme kritiek, schofterige kritiek, kritiek zonder inhoud of kritiek om het geven van kritiek laat ik links liggen. Daar wil ik geen energie aan besteden. De invloed is dan nihil.
Kritiek die zorgvuldig wordt geuit, gebaseerd op feiten of waarnemingen neem ik serieus als leermoment. Producten, diensten en eigen reacties kunnen dan gefundeerd worden aangepast.
Tot slot
Het belangrijkste is dat kritiek leidt tot groei in je onderneming én in je leven.
Hoe reageer jij meestal op kritiek? Heeft kritiek ook geleid tot verbeteringen in je product, dienst of interactie? Graag lees ik je reactie n het reactieveld hieronder zodat ik kan leren van jou.
En ja, kritiek op dit blog mag natuurlijk ook gegeven worden, want hoe meer kritiek, hoe beter!
Op jouw interactie!
Michaëla Wierdsma, Stok achter de deur Coach
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.11.1″]
NB: Welkome kritiek is die van je buddy in je onderneming. Hij of zij is er juist voor om jouw ideeën, plannen en acties kritisch tegen het licht te houden. Voor effectieve en succesvolle buddy gesprekken heb ik de gratis checklist Buddy Contact gemaakt. Download de checklist via deze link.
Foto: John Schnobrich on Unsplash
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
6 gedachten over “Hoe meer kritiek, hoe beter je het doet!”
Ik sta heel graag open voor alle vormen van kritiek maar vooral de manier waarop kritiek wordt geuit bepaald voor mij hoe ik er mee om weet te gaan. Ik blijf toch een kwetsbaar mens die het heel graag goed wil doen.
De opmerking “de kleinste afstand tussen twee mensen is een glimlach” van Saskia bezorgt mij een hele grote glimlach! Dankjewel hiervoor en fijne dag! Wilhelmus
Klopt inderdaad Wilhelmus, je blijft toch kwetsbaar als mens. Dank voor deze input. Gelukkig kwetsbaar, dan kun je namelijk de kritiek die je krijgt ook als groei inbedden in je leven.
Lekker hè, die glimlach!
Mensen weten niet het verschil tussen feedback, kritiek en nog wat andere pedagogische termen. Je leert diegene kennen die de kritiek geeft. Wat diegene zegt zegt meer over die persoon dan over jou. Het is wel mooi als kritiek je op een goed idee brengt.
Ik heb bijvoorbeeld alleen de koppen van je tekst gelezen en een regel van Renee.
Gewoon omdat ik vanochtend om 7 uur opstond en nu pas thuis ben van drie klussen waar ik te slecht voor betaald werd.
Maar ik wil je heel graag een beetje helpen.
Dus ik ben zo iemand die niet zoveel tijd heeft.
De hoofdzaken moeten goed zijn,
Ik leerde in de opleiding docent muziek dat ik uit de overvloed aan informatie en gebeurtenissen van klassen op school, de bijzaken moest weglaten.
Dus: denk goed na over jouw vetgedrukte zinnen. Wat daarachter schrijft is minder belangrijk. En mag vol fouten staan, immers: door de kritiek word je bijgestuurd.
Ik las vandaag in Warnsfeld, Beekdelle: de kleinste afstand tussen twee mensen is een glimlach.
TOP! liefs van Saskia
Ha die Saskia, hoe fijn is het dat je toch de tijd neemt in alles waar je mee bezig bent om te ontdekken of je nog kunt leren van blogs, ideeën en interactie.
Mooie uitspraak, de kleinste afstand tussen twee mensen is een glimlach! Ik glimlach ervan en voel gelijk de glimlach en de woorden om daar een blog over te schrijven.
Met dank en een glimlach voor jou Saskia!
Het woord ‘kritiek’ roept bij mij – en waarschijnlijk de meeste andere mensen – een negatieve associatie op. De toevoeging ‘opbouwende’ is nodig om er – voor mij – weer een positieve draai aan te geven.
Voor mij is dus vooral de intentie waarmee de kritiek geuit wordt van belang.
Ongeacht de vorm, aard of het onderwerp van de kritiek heb ik altijd nog wel een egootje dat gesust moet worden. 😉 Maar daar ben ik inmiddels al behoorlijk goed in geworden.
Klopt Renée, het woord kritiek roept bij de meeste mensen een negatieve associatie op. Inmiddels zie ik kritiek als een goed meetbare vorm van zichtbaarheid. Iets dat je als ondernemer ook wilt. In een interview met Roy Martina, gaf hij aan dat kritiek ongeveer 10% van de reacties is. Kun je gelijk bedenken hoeveel mensen jij bereikt als je meer kritiek krijgt.!
Het is aan de ontvanger om een andere mindset te creëren bij het woord kritiek. Kritische woorden dragen bij aan groei en dat is wat ik wil. Zijn ze negatief, buiten proporties en beledigend dan is het geen kritiek maar ongefundeerd geblaat. Dat laat ik dan bij de ander. Het ergste is dat mijn ego gekwetst is, het is dan aan mij om daar een dikkere huid voor te kweken. Ook jij ervaart inmiddels een dikkere huid. Geniet daarvan en vooral op naar kritiek en dus meer zichtbaarheid.