Hoe meer kritiek, hoe beter je het doet! - Michaëla Wierdsma
krtiek

Hoe meer kritiek, hoe beter je het doet!

Omgaan met kritiek in je onderneming

Dit klinkt tegenstrijdig met ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Je doet je best, met de intentie, al dan niet bewust, om het goede te doen, en je krijgt een lading van kritiek over je heen.

Wellicht herken je je in onderstaande voorbeelden.krtiek

  • Op je blog wordt alleen gereageerd op je spelfouten.
  • Een klant ontvangt extra tijd en de feedback gaat over dat het te snel gaat.
  • Na je workshop wordt vooral gereageerd op de gratis lunch, de inhoud is vergeten.
  • De extra hulp die je inzet wordt gezien al bemoeien.

3 reacties

Over het algemeen zijn er 3 soorten reacties op wat je doet in je onderneming. Dat geldt overigens voor alles in je leven.

  1. Mensen vinden het leuk wat je doet.
  2. Mensen vinden het niet leuk wat je doet.
  3. Mensen hebben geen mening.

En daar volgt dan jouw reactie op:

  1. Je trekt je de kritiek aan.
  2. Je trekt je niets aan van de kritiek.
  3. Je ontdekt wat de kritiek met jou doet.

Jouw keuze

In eerste instantie wil je graag dat iedereen het leuk vindt wat je doet en dat als er kritiek is, je je er niks van aantrekt. Helaas werkt het niet zo. Zeker in ondernemen steek je je kop boven het maaiveld uit en er zijn altijd mensen die kritiek hebben.

Het is ook jouw keuze hoe je ermee omgaat. Goed omgaan met kritiek is een leerproces en dat gaat in fases.

  • Verwachting: hoe hoger je verwachting, hoe harder de kritiek aan kan komen.
  • Reactie: je eigen reactie is van invloed op het vervolg van de kritiek.
  • Zelfvertrouwen: met minder zelfvertrouwen kan kritiek blijven hangen en wat je daarna doet beïnvloeden.

Er is ook een verschil tussen kritiek op je product of dienst, of op jou als persoon.

Kritiek op je product of dienst

Met kritiek op onderdelen van je onderneming kun je alleen maar blij zijn. Je onderneming wordt gezien, er is nagedacht over je product of dienst. Kritiek houdt ook in dat er verbeterpunten zijn. Beschouw de kritiek dan als feedback en verwerk deze in het verbeteren van je onderneming.

Ferdi kreeg een lading kritiek op zijn jaarprogramma. Het voldeed niet aan de verwachtingen van de cursisten. Zijn reactie was zich kwetsbaar opstellen voor de groep door het inzicht wat hij van de kritiek kreeg, het doel van het programma op een andere manier brengen én de groep twee extra workshops te geven om de verwachtingen waar te maken. De kritiek veranderde in opbouwende interactie.

Kritiek op jou als persoon

Kritiek gericht op jou als persoon is in wezen hetzelfde. Je bent gezien en er is over je nagedacht. Echter doordat je persoonlijke kritiek krijgt, kan het voelen als een aanval en dat niets meer goed aan je is.

De crux zit dan in de essentie. Kun je de essentie uit de kritiek halen en de juiste verhouding van de kritiek zien?

Ik kreeg wel eens de kritiek dat ik te direct was in mijn omgang met mensen. Dat het mijns inziens duidelijkheid schept is van ondergeschikt belang. De essentie was dat door op een andere manier iets duidelijk te maken, het beter binnen komt en dan beter blijft hangen, wat uiteindelijk de bedoeling is. Dat lukt me inmiddels aardig en soms zeg ik gewoon ‘joh, ik kan wat hard overkomen, maar deze duidelijkheid komt uit een goed hart om je verder te helpen’. Op die manier haal ik de angel er uit, zonder geweld te doen aan mijn karakter.

Invloed van kritiek

Wie de kritiek geeft en hoe de kritiek wordt geuit heeft wel invloed op de manier van omgaan met de kritiek. Anonieme kritiek, schofterige kritiek, kritiek zonder inhoud of kritiek om het geven van kritiek laat ik links liggen. Daar wil ik geen energie aan besteden. De invloed is dan nihil.

Kritiek die zorgvuldig wordt geuit, gebaseerd op feiten of waarnemingen neem ik serieus als leermoment. Producten, diensten en eigen reacties kunnen dan gefundeerd worden aangepast.

Tot slot

Het belangrijkste is dat kritiek leidt tot groei in je onderneming én in je leven.

Hoe reageer jij meestal op kritiek? Heeft kritiek ook geleid tot verbeteringen in je product, dienst of interactie? Graag lees ik je reactie n het reactieveld hieronder zodat ik kan leren van jou.

En ja, kritiek op dit blog mag natuurlijk ook gegeven worden, want hoe meer kritiek, hoe beter!

Op jouw interactie!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma, Stok achter de deur Coach

NB: Welkome kritiek is die van je buddy in je onderneming. Hij of zij is er juist voor om jouw ideeën, plannen en acties kritisch tegen het licht te houden. Voor effectieve en succesvolle buddy gesprekken heb ik de gratis checklist Buddy Contact gemaakt. Download de checklist via deze link.

Foto: John Schnobrich on Unsplash

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top