Netwerken, ken jij de kracht daarvan? - Michaëla Wierdsma

Netwerken, ken jij de kracht daarvan?

Netwerken is onlosmakelijk verbonden met ondernemen

Althans, dat zou je denken. Veel ondernemers doen niet aan netwerken, noch gaan ze in gesprek met collega ondernemers. ‘Ik heb geen tijd, ik weet niet wat ik moet zeggen, ik heb niets nodig’ zijn reacties als ik er naar vraag. En dat is jammer. Netwerken is een aanvulling op je werk als ondernemer.

Voor een lokaal weekblad interviewde ik zzp-ers. Een vraag was altijd wat netwerken voor hen betekent. De antwoorden komen neer op ontmoeten, collega’s hebben, een ondernemersvraag kunnen stellen en ook verbindingen leggen. Soms komt er werk uit en soms niet.

Netwerken is vooral geven

Tips, ideeën, sparren en belangstelling tonen met een lange termijn visie van groei. Uit de mensen die je ontmoet ontstaan contacten die je verder kunnen helpen in je bedrijf.

Netwerken kun je online doen via LinkedIn of Facebook. Dit blog gaat over netwerken waar je lijflijk aanwezig bent met tips om netwerken leuk en succesvol te laten zijn.

10 tips om van netwerken een feestje te maken

  1. Zoek netwerken die bij je passen. Kijk op de website of de LinkedIn groep wie er bij het netwerk zijn aangesloten en hoe actief de netwerkgroep is. Er zijn netwerken waarbij je elkaar elke één of twee weken ontmoet met een vast protocol en ook netwerk verenigingen of netwerk cafés.
  1. Ga uit je comfortzone. Vind je het eng om alleen op een groep af te stappen, vraag een collega ondernemer of deze jou wil introduceren. Hoe vaker je gaat, hoe makkelijker het is. De eerste keer stond ik ook met klotsende oksels in een café me af te vragen wat ik er in hemelsnaam deed. Nu loop ik zo binnen. Er is altijd wel iemand die ik (her)ken.
  1. Probeer een netwerk eerste een paar keer uit voordat je besluit lid te worden of voordat je besluit er niet meer naar toe te gaan. Ik ben lokaal bij twee ondernemers verenigingen aangesloten met elk hun eigen profiel. Bij een ander netwerk gebeuren heb ik het wel gezien. Daar voel ik me niet thuis.
  1. Bereid je voor op een netwerk evenement. Zowel een maandelijks netwerkontbijt of een afsluitende maandborrel. Kijk bij LinkedIn groep of op de website van de vereniging wie er lid zijn. Nodig ze vooraf uit in je online netwerk of voor een face-to-face ontmoeting bij de borrel of volgend event.
  1. Draag kleding die bij jou past en bij het evenement. Business casual wordt er wel eens gezegd. Je onderbroek of string zichtbaar dragen is niet alles, een mantelpakje waar je je niet in thuis voelt is dat ook niet. Zie het als een ontmoeting met je klant. Ga je daar ongeschoren heen, met kapotte kleren of een walm van knoflook om je heen? ‘Zo moeten ze me maar nemen’ hoor ik wel eens. De vraag is alleen of je aangesproken wordt en of er in de toekomst zaken met je wordt gedaan. We zijn tenslotte geen Steve Jobs die in spijkerbroek een presentatie kon geven met een nieuw product en gelijk miljoenen omzet.Thuis loop ik in spijkerbroek, zonder make-up of sierraden. Als ik naar een zakelijk evenement ga draag ik oorbellen, nette kleren, bijpassende schoenen en soms zelfs wat make-up (werkelijk uit mijn comfortzone is dat).
  1. Maak contact. Ontmoet je nieuwe mensen op een netwerk waar je vaker komt. Heet ze welkom, stel ze voor aan anderen en ga in gesprek. Maak een compliment, stel een andere vraag dan ‘wat doe je’. Vraag of je ze kunt helpen, of ze iets speciaals zoeken of dat ze iets over zichzelf willen vertellen.
  1. Met een doel in gedachten. Ik netwerk met een bepaald doel in gedachten. Een persoon die ik graag wil spreken of een vraag die ik graag in de groep wil gooien. Dat doe ik al met de voorbereiding. Of het meest eenvoudig, ik focus op 2 goede gesprekken, daar onthoud ik meer van dan veel vaag gebabbel. Netwerken is gezellig maar het is een onderdeel van mijn werk. Naar de bioscoop met mijn dochter of bankzaken doen thuis is ook heel fijn.
  1. Netwerk met een pen in je hand. Op momenten dat ik een visitekaartje krijg, schrijf ik de datum op dat kaartje en waar ik ze ontmoet heb. Ook eventuele opmerkingen die ze maken. Daar refereer ik naar als ik contact met ze maak via internet of bij een volgend event. Op mijn telefoon heb ik een app waarmee ik de kaartjes kan inscannen en in mijn lijst van contacten zet. Reuze handig.
  1. Werk je nieuwe contacten uit. Plan tijd in je agenda, dezelfde – of de volgende dag om je contacten op internet op te zoeken, contact te maken via LinkedIn of je in te schrijven voor hun nieuwsbrief.Laatst had ik een avond over Social Media gegeven door Marc Castricum bij de Ondernemers Vereniging Castricum. Na afloop maakte hij met iedereen een praatje, ontving veel visitekaartjes en zocht contact met hen via LinkedIn. Niks nieuws dacht ik, tot ik hem een paar dagen later op een borrel tegenkwam. Hij had van alle contacten die hij die avond had gelegd, de websites bekeken, doorgeklikt naar businesspartners, andere websites en contact gezocht. Wow, ik dacht dat ik een netwerker was! Marc had mij online gevolgd, wist zelfs dat ik ruimte verhuur via een andere website die niet op mijn kaartje staat, wat mijn businesspartner nog meer doet dan onze samenwerking met I Love Life en was al een stuk gevorderd in mijn boek Smelt die ijsberg! Echt chapeau!
  1. Netwerken is doen. Plan de netwerken in je agenda, maak er tijd voor vrij en zie de meerwaarde van de tijd die je er nu insteekt in de toekomst. Dat geldt niet alleen voor zelfstandige professionals, maar ook voor grotere bedrijven. Door te weten wat er leeft onder de mensen sta je als directeur van een multinational dichter bij de werkvloer.

Netwerken is vrijheid!

Dat netwerken tijd kost is wel duidelijk. Net als ondernemen. Een succesvol ondernemer werk hard, gefocust en met een doel voor ogen. En bij 9 van de 10 ondernemers is dat doel vrijheid. Vrijheid van keuze, vrijheid van tijd en financieel vrij zijn. Netwerken is een onderdeel van die vrijheid.

Klinkt het je tegenstrijdig in de oren of heb je nog netwerktips. Schrijf het in het reactieveld hieronder. Graag ga ik de dialoog aan, dan leer ik je beter kennen.

Op jouw netwerken!

Michaela Wierdsma

 

 

Michaëla Wierdsma

PPS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top