[st_row id_wrapper=”elm_596a43c5c5e2d” ][st_column span=”span12″ id_wrapper=”elm_596a43c5c5deb” ][st_text wrapper_padding_top=”0″ wrapper_padding_left=”0″ wrapper_padding_bottom=”0″ wrapper_padding_right=”0″ wrapper_bg_opacity_slider=”” id_wrapper=”elm_596a43c5c5d9c” ]

Uitstelgedrag is desastreus als je een doel voor ogen hebt

Het lijkt van deze tijd, dat we nergens meer tijd voor hebben. Uitstelgedrag in je onderneming is ook niets nieuws onder de zon. In de jaren 80 zong Toontje Lager het al: ‘zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen’.

Een aantal dingen doen we niet meer, zoals girokaarten of de nieuwe van Fellini bestellen. Maar agenda bijhouden, de belasting invullen en naar dat ene feest is nog steeds hetzelfde.

Uitstelgedrag, een terugkerend fenomeen

Wat maakt toch dat uitstelgedrag nog steeds een dagelijks terugkerend fenomeen is bij mensen? Er is niets mis met uitstellen, maar het wordt dan vaak afstellen als het niet belangrijk voor je is. Echter uitstelgedrag vertonen in je werk heeft grotere gevolgen.

Anouk, 39 leidt een bedrijf met 4 man personeel. Voor de lange termijn heeft ze geweldige plannen, ze verdwaalt echter in alle ‘ditjes-en-datjes’ van de dag. Het tot uitvoering brengen van haar plannen stelt ze uit. Gevolg: een ontevreden gevoel, heel hard werken, van alles regelen en nergens aan toe komen, de creativiteit glipt weg uit haar denken en de lust om aan het werk te gaan ontbreekt.

Allemaal redenen om niet meer uit te stellen. In theorie dan. Ze weet het en toch…. Onder haar gedrag zat een adder schuil van moeite hebben met loslaten, delegeren, perfectionisme, bang om te groeien en succesangst. Stel toch voor dat die grootse plannen een succes zouden zijn? In het artikel ‘4 tips om uitstelgedrag te voorkomen’ lees je tips om uitstelgedrag te verminderen.

Waarom toch uitstelgedrag?

Bij het luisteren (en meezingen) van het liedje van Toontje Lager, bekroop mij het gevoel hoe kan het dat we 30 jaar na dato nog steeds niet geleerd hebben om het niet druk te hebben.

Al peinzend kwam ik tot 3 redenen: 

  1. We hebben er geen last van. Blijkbaar is het hebben van drukte en uitstelgedrag comfortabeler dan het hebben van rust en regelmaat. 
  1. We omarmen het juist. De creativiteit viert hoogtij op het laatste moment. 
  1. We hebben het nooit geleerd. Op school leer je voornamelijk cognitieve vaardigheden. Al het andere leer je gewoon zo. 
  1. We hebben geen goed voorbeeld. Ouders, collega’s en vrienden hebben het ook, dus hoe kun je het dan leren. 

Dus ja, uitstelgedrag is niet anders. Niks aan te doen, geen hoop meer voor, gewoon mee leren leven…… En dit heet nu ‘excuus Truus’ verzinnen.

En die excuses gelden niet alleen voor uitstelgedrag maar voor al het gedrag dat niet wenselijk is. Van asociaal tot please gedrag, van passief tot altijd-maar-doorgaan gedrag.

Wanneer verandert je gedrag?

  1. Pas op het moment dat jij in je leven en werk last hebt van gedrag dat niet (meer) bij je past, dan ben je bereid om te veranderen.
  1. Dan ga je er over lezen, toepassen, uitproberen, zonder dat dat opgelegd wordt.
  1. Dan word je zelf het voorbeeld voor anderen die in hetzelfde schuitje van ‘ermee leren leven’ zitten.

In het artikel ‘verandermanagement toepassen’ lees je wat de basisstart is van elke verandering. Of het nu in je onderneming of in je leven is.

Anouk had een paar aha-momenten tijdens het Kompas traject welke ze gelijk heeft toegepast in haar werk. Ze ging direct een aantal veranderingen doorvoeren in haar bedrijf.

  • Delegeren van eenvoudige taken: dus de verantwoording bij de medewerker leggen. Die kreeg gelijk het gevoel van meerwaarde.
  • Het blokken van vaste tijden in haar agenda voor haar meerjarenplan. Door letterlijk naar een andere werkplek te gaan, stapte ze fysiek en symbolisch uit haar vaste patroon.
  • Haar partner deelgenoot maken van haar ideeën voor groei en zo een mastermind te maken. Twee weten meer dan één. Het wekelijks overleg ging over meer dan de dagelijkse zaken.
  • Werken aan de WAAROM vraag van haar bedrijf. Op die manier werd haar eigen drijfveer duidelijker en kreeg ze meer overzicht.

Tot slot
Het grootste gevaar is het terugvallen in oud gedrag. Dat is te ondervangen door naar de oorzaak van het gedrag te gaan en deze te wijzigen. In mijn boek ‘Smelt die ijsberg! Los jouw onbewuste blokkade op met de START&GO-methode’, schrijf ik daar uitgebreid over. Via deze link kun je het boek kopen en ga direct aan de slag met je ongewenste gedrag.

Wat is jouw meest voorkomende reden om uit te stellen?

Deel alsjeblieft je inzicht in het commentaarveld hieronder. Ik leer graag van je.

Ik ben heel benieuwd….

Op jouw veranderend gedrag!
handtMW2

 

 

PS: Top als je dit artikel DEELT met jouw netwerk door op Facebook, LinkedIn, Twitter of Google knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van deze inzichten profiteren.[/st_text][/st_column][/st_row]

2 gedachten over “Uitstelgedrag, heb jij er last van?”

  1. Uitstelgedrag… haha…
    Mijn meest voorkomende reden om uit te stellen, de dingen te doen die IK graag wil doen, is meestal omdat ik het goed wil doen voor de ander. Dus eigenlijk de ander met zijn of haar vraag hoger neerzet dan mijn eigen wens.
    Gelukkig leer ik elke dag en kan ik elke keer verbeteren… dus doe ik nu steeds meer mijn uiterste best om meer tijd te vragen en mijn eigen dingen, zoals werken aan mijn bedrijf, in mijn agenda te blokken. Dan staat daar in elk geval een afspraak.
    Groet! Josine

    1. Michaëla Wierdsma

      Ha Josine, da’s een goede tip die je daar aangeeft. Maak een afspraak met jezelf en zet die in je agenda. Niet allen voor werk, maar ook voor ontspanning. Voor je het weet stel je dat uit en juist ook die ontspanning is nodig om de juiste keuzes te kunnen maken en niet uit te stellen.

      Dank voor je tip, mooie aanvulling.
      Fijne dag, Michaëla

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoge standaard
Community leven

Hoge standaard

Hoe hoog leg je de lat? Wat als je ‘m niet haalt? En wat is eigenlijk standaard? Het zijn allemaal vragen die je tegenkomt als je met een groep mensen samenwerkt.

Lees verder »
Scroll naar boven