Positieve emoties versus negatieve emoties - Michaëla Wierdsma

Positieve emoties versus negatieve emoties

positieve versus negatieve emotiesEmoties bestaan in twee varianten, positieve- en negatieve

Je onderbewustzijn heeft ze beide en laat ze ook beide toe. De negatieve emotie heeft echter de overhand. En dat geeft stagnatie in vooruitgang in je leven. Negatieve emoties beïnvloeden het plezier, de vreugde, het enthousiasme van je leven. De kunst is dus om van het hebben van positieve emoties een gewoonte te maken.

Je glas is half vol en niet half leeg

Door het versterken van positieve emoties ban je negatieve emoties uit je gedachten en onderbewustzijn. Je kunt namelijk maar 1 emotie tegelijk hebben, dus waarom niet positieve emoties?

Voordat je weet hoe je deze positieve emoties kunt versterken moet je eerst weten wat de 7 belangrijkste positieve emoties zijn.

Napoleon Hill noemt in zijn boek ‘Think And Grow Rich’ de 7 belangrijkste positieve emoties. Er zijn er nog meer, die komen vanzelf in je gedachten op het moment dat je deze 7 beheerst.

De 7 belangrijkste positieve emoties:

  1. De emotie van verlangen
  2. De emotie van vertrouwen
  3. De emotie van liefde
  4. De emotie van seks
  5. De emotie van enthousiasme
  6. De emotie van romantiek
  7. De emotie van hoop

Uiteraard zijn er ook 7 negatieve emoties die je zoveel mogelijk moet vermijden. Ze ondermijnen namelijk de positieve emoties en leiden tot stagnatie en zelfs achteruitgang in je werk en je leven.

De 7 emoties die je vooral wilt voorkomen zijn:

  1. De emotie van angst
  2. De emotie van jaloezie
  3. De emotie van haat
  4. De emotie van wraakzucht
  5. De emotie van hebzucht
  6. De emotie van bijgelovigheid
  7. De emotie van boosheid

Ook voor de negatieve emoties geldt: hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe meer negatieve emoties je oproept.

Niets nieuws onder de zon als je dit zo leest. Echter hoe zorg je er nu voor dat de positieve emoties overheersen in je leven?

Het omzetten van negatieve emoties naar positieve emoties?

Anke, 48 en startende ondernemer, ervoer dat ze het glas helemaal niet half vol zag. Bij de reorganisatie was zij de eerste in de ontslagronde. Na 1 jaar vruchteloos solliciteren bedacht ze dat ze voor zichzelf wilde beginnen. Het gaf nieuwe energie en ze had veel plannen. Echter haar bedrijf kwam niet van de grond. Ze bleek nog vol frustraties te zitten over de manier waarop haar bedrijf min of meer gedwongen tot stand was gekomen. 80% van haar emoties zaten in het negatieve vlak. Angst, jaloezie, boosheid en haat voerden de boventoon. Door deze heel bewust om te zetten in positieve emoties kwam Anke uit de negatieve spiraal. Het resultaat het afsluiten van een werknemersmentaliteit. Anke leerde een half vol glas te zien. Gevolg: plezier, energie en een nieuwe gewoonte van positieve emoties.

Hoe deed zij dat en hoe kun je het zelf doen? Als eerste ga je deze 14 emoties in je eigen leven opzoeken en uitschrijven.

Voorbeeld over verlangen:
Wanneer voelde je een diep verlangen? Toen ik de film Bucket List zag verlangde ik er enorm naar om naar de essentie van mijn leven te kijken.

Waar voelde je dat in je lijf? Ik voelde een warme gloed van enthousiasme in mijn hartstreek.

Wat deed je toen? Ik schreef mijn eigen lijst van verlangens. Het bleek dat die verlangens niks groots of duurs waren, maar juist te maken hebben met tijd.

Hoeveel energie kreeg je daarvan? De energie stroomde door mijn lijf alsof er een lampje aanging. En elke keer als ik naar mijn lijst keek wist ik weer waarom ik doe wat ik doe.

Wat was het gevolg? Als ik naar iets verlangde of juist een gevoel van jaloezie had, keek ik op mijn lijstje. Het gaf mij houvast.

Alle 14 emoties werk je zo uit. Kijk dan van welke emoties je blij wordt, waar je energie van krijgt en welke emotie je stimuleert. En als je daarnaar kijkt merk je dat er meer en meer emoties en situaties naar boven komen die positief getint zijn. De kunst is om de belangrijkste 7 positieve emoties in balans te hebben en de negatieve emoties heel bewust uit je gedachten te bannen. Door stil te staan bij positieve emoties maak je dat je onderbewustzijn gestimuleerd wordt in het positieve. Maak er een gewoonte van.

Waarom een gewoonte maken van positieve emoties?

Door de controle over de positieve emoties help je je onderbewustzijn constructief te zijn. De aanwezigheid van 1 negatieve gedachte is al genoeg om demotiverend te werken. Negatieve gedachten in je onderbewustzijn houden de kracht van positieve emoties tegen. Maak er dus een gewoonte van om de positieve emoties te verwelkomen.

6 tips om een gewoonte van positieve emoties te maken.

  1. Gebruik woorden die dat versterken. Zoals ‘ik slaag’ of ‘ik doe’ in plaats van ‘ik probeer’.
  2. Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor en succesvol in bent en lees dat ’s ochtends als je wakker wordt.
  3. Maak een lijst van dingen waar je blij van wordt en zorg ervoor dat je dat regelmatig doet. Van het drinken van een latte op het strand tot geweldige seks met je partner.
  4. Stel doelen in je leven, zowel in je werk als privé. Van het schrijven van een boek tot het wandelen met je moeder om de relatie te versterken.
  5. Kies een vast moment van de dag, waarop je negatieve emoties mag voelen. Bijvoorbeeld om 7.45 uur voor 30 minuten. Elke ander moment van de dag wacht je tot de volgende dag om kwart voor acht. Je zult merken dat met deze gedachte het eenvoudiger is om positieve emoties te ervaren.
  6. Bevestig de complimenten die je ontvangt.

Dat laatste is een ‘doe-maar-gewoon-dingetje’. Blijkbaar typisch Nederlands. ‘wat heb je een mooie jas aan’ ‘och, ja, uitverkoopje’ of ‘ja, ja, wat moet hij nu weer van me’….herkenbaar?

Draai het om. ‘Dank je wel voor je compliment, ik ben ook heel blij met mijn jas’. Op deze manier versterk je het compliment. Het is voor de gever van deze positieve opmerking ook veel leuker om te ervaren.

Zet jezelf eens in de schoenen van de gever. En dan krijg je een negatieve emotie op je positieve woorden terug. Duhhh, word je niet blij van…

Tot slot.
Is bij jou het glas halfvol of halfleeg? Wat doe jij als je eens een ‘off-day’ hebt? Schrijf je antwoord in onderstaand commentaarveld, ik ben benieuwd naar jouw tip.

Heb je moeite om de tips uit te voeren, neem dan contact op, vraag dan een gratis Overzicht Gesprek aan, ter waarde van € 147,00. Dit online gesprek van een uur ontvang je een persoonlijke tip om jouw glas half vol te ervaren.

Op jouw positieve emoties!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma

PS: Top als je dit artikel DEELT met jouw netwerk door op de Facebook en LinkedIn knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top