Omgaan met feedback op jouw zichtbaarheid vergt inzicht
Vorige week was ik bij een van de voorstellingen van de kleinkunst academie Paul van Vliet in Den Haag. Studenten moeten elk trimester een voorstelling doen voor publiek.
De studenten zijn dus letterlijk zichtbaar. Het publiek zit in het donker en met tromgeroffel of oorverdovende stilte komt de student op. In het volle licht.
Het is eng. De spanning is voelbaar en soms zie je een trilling in het lichaam. Wat als…..
- Ik mijn tekst vergeet?
- Mijn grap niet grappig is?
- Ik uit de maat dans?
- Mijn noot te hoog is?
- Er geen reactie is van het publiek?
- De kritieken er niet om liegen?
- De feedback van de docenten negatief is?
- Ik letterlijk verstijf?
- …………..
De ‘wat als’ is gebaseerd op angst. En angst is de slechtste raadgever die er is. En toch stonden daar twee uur studenten te performen in verschillende acts.
Feedback die telt
Vanaf de zijlijn kijk ik vanaf dat hij vier is naar Maarten. Hij is een natuurtalent in komedie die bij deze academie tot bloei komt. Hij speelt niet, hij is. Alleen is dat niet meer alleen zichtbaar bij familie en bekenden, nee, hij stond letterlijk in zijn pyjama in de spotlights voor vreemden. Dat vergt meer dan alleen talent.
Zijn zichtbaarheid is een zoektocht van opgroeien, doen, aanpassen, leren, op je bek gaan en weer op krabbelen. Van valse noten, doorzetten, frustraties en lach.
Vorige week kreeg hij feedback van zijn docenten. Wat hij deed was goed maar…….. En alleen de maar onthield hij op het moment dat hij terugkwam. In de pauze was hij van slag. Alsof niets er meer toe deed. Alsof zijn kop eraf gehakt was. Ik zag de radertjes draaien.
Aan het eind van de avond had hij zich hervonden.
- De feedback was meer dan negatieve opmerkingen
- De opmerkingen gaven input om daar het volgende trimester extra aan te werken
- Alleen maar juichende kritieken geven geen groei.
Feedback op jouw zichtbaarheid
Zichtbaarheid als ondernemer is ook met je kop boven het maaiveld uitsteken. Je hebt fans die alles wat je doet leuk, goed, geweldig of prima vinden (meestal familie) en je hebt fans die je feedback geven. De feedback is te verdelen in twee groepen:
- Mensen die de ins-en outs van zichtbaarheid en je vak weten. Zij geven je feedback waarbij je je kunt verbeteren. Deze feedback neem je ter harte. Zoals de docenten van Maarten en zoals mijn klanten mijn feedback als stok-achter-de-deur-coach opnemen.
- Mensen die je feedback geven zonder dat ze enig idee hebben van wat je doet, of uit (onbewuste) jaloezie. Deze feedback laat je links liggen, die heeft geen toegevoegde waarde.
De waarde van feedback
De waarde van feedback is de waarde die jij eraan geeft. Dat je moeder, partner, vriendin of buurman jouw blog, vlog of podcast goed vindt is goed voor je ego. Voelt lekker en is welkom.
De feedback van een collega ondernemer, sparringpartner of ondernemer met verstand van zaken op dat gebied geeft de feedback waar je verder mee kunt. Overigens zal een goede feedback altijd uit twee componenten bestaan: iets wat goed ging en iets wat minder goed ging.
Luister dus goed naar de woorden en klank van de feedback. Laat het positieve even rondzingen voor je aandacht geeft aan je valse noten.
En Maarten, die heeft vorige week een enorme stap gemaakt, alleen al met de manier waarop hij zijn feedback analyseerde. Ik verheug me enorm op zijn oudejaars-conference. Muziek, humor, emotie en een schaterlach. Dat belooft een mooie voorstelling evenals zijn toekomst als cabaretier.
Op jouw feedback!
Michaëla Wierdsma
NB: en….wat is jouw feedback op mijn drie weken zichtbaarheid met bloggen? Ik lees het graag in het reactie veld hieronder. Wel graag in twee componenten, mijn tere zieltje weet je nog ?.
Foto: Peter Lewicki on Unsplash