Klant profiel
Je kunt natuurlijk bloggen, vloggen, facebook live doen of podcasts maken, maar als je niet gelezen wordt is dat flink balen.
Henk, 35 startende ondernemer, was begonnen met bloggen en vertelde mij: “Ik heb alleen maar een reactie van mijn oma en een buurman gehad met ‘leuk blog Henk’. Dat zijn helemaal niet mijn klanten.”
Het is een opmerking die ik regelmatig hoor. Leuk, die familiefans, maar dat is niet je doelgroep. Althans, niet bij Henk. Hij wilde potentiële klanten bereiken.
Op de vraag wie dat dan zijn bleef het stil.
Hoe beter jij weet wie jouw ideale klant is, hoe beter jij je zichtbaarheid kunt inzetten, hoe meer lezers jij krijgt en hoe meer reacties je krijgt.
Wie is je ideale klant?
Wie dat is kan alleen jij bepalen. Dat doe je door een profiel van je ideale klant te maken. Als je al een ideale klant hebt of hebt gehad neem je die voor ogen.
Heb je nog geen klanten of nog niet jouw ideale klant gehad, bedenk dan wie hij of zij is.
In het profiel van je ideale klant staat onder andere:
- Naam (de echte als je deze klant al hebt)
- Werk
- Privé informatie
- Het belangrijkste probleem van je klant
- De bezwaren waarom ze een product niet kopen
- Welke waarden zij hanteren
- Welke angsten zij hebben
- Welke wensen en behoeften zij hebben
Doordat je dit profiel maakt, formuleer je duidelijk waar je klant behoefte aan heeft en kan jij je zichtbaarheid daar op aanpassen.
Profiel van je ideale klant
Bij alles wat je doet voor je zichtbaarheid, neem je deze persoon voor ogen. Houd je klant van actie, doe dan actiefoto’s in je blog of neem een vlog op waar actie inzit. Vind je klant het juist prettig om tijdens het autorijden informatie op te doen. Verwerk dan een aantal blogs tot podcast.
De inhoud van je zichtbaarheid is dan gebaseerd op de wensen, waarden, angsten en doelen van je potentiële klant.
Henk ging met het klantprofiel aan de slag en ontdekte dat met het schrijven van tips hij meer interactie kreeg van zijn lezers. Zijn zichtbaarheid werd groter en daarmee ook zijn omzet.
Lange termijn
Zichtbaarheid is daarbij gebaseerd op herhaling. Hoe meer je blogt, vlogt en live te zien bent, hoe groter de kans is dat je herkent wordt.
Het is dus een kwestie van veel doen, lange adem en volhouden. Lange termijn dus. En pas zo nodig je klantenprofiel aan.
Ik blog nu zo’n 3 jaar, bijna wekelijks. Op sommige blogs heb ik reacties, op andere niet of de reacties zijn niet zichtbaar voor anderen. In mijn mailbox krijg ik meer de persoonlijke vragen naar aanleiding van een blog. Door vol te houden én je klantenprofiel steeds te verbeteren, word je steeds zichtbaarder.
Waar loop jij tegenaan als het om zichtbaarheid gaat? Laat het me weten in het reactieveld hieronder. Dan kan ik in een volgend blog daarop inspelen.
Op jouw zichtbaarheid!
Michaëla Wierdsma
Foto: Clem Onojeghuo on Unsplash
PS: Deel dit artikel met je Facebook vrienden- en volgers, LinkedIn contacten en Twittervolgers via de share knoppen, zodat ook zij voordeel hebben van deze materie.