Keuzes maken in je klantenbestand
‘Misschien moet ik jou als student maar dumpen’ zei mijn docent gekscherend. Ik had wederom een vraag. Een hulpvraag die van beide zijden frustratie gaf. De docent gefrustreerd omdat ik me meer verdiepte in de stof dan de bedoeling was en ik omdat ik het verband in de geboden stof niet zag.
Hoe gekscherend ook. Er sprak frustratie van tijd, geld en energie in door. Uiteindelijk haalde ik dat examen en is de docent van mij als student af.
Hoe gaat dat dan als je aan het werk bent als ondernemer. Wat doe je met klanten die je niet meer ziet zitten? Klanten die niet meer op jouw pad passen?
Klanten dumpen
Een paar jaar geleden had ik zo’n zelfde gevoel. Ik had klanten in mijn praktijk voor natuurgeneeskunde die hardleers waren, niets met het aangebodene deden en het te duur vonden. Zij vraten tijd en energie en het geld compenseerde dat niet. Ik werd er niet blij van.
Het was tijd om mijn klantenbestand te verbeteren naar opbrengst in goede energie.
Ik gebruikte vier manieren om mijn klantenbestand te verbeteren:
- Nieuwe klanten tegen andere voorwaarden accepteren
Dat deed ik door bij de intake een traject af te spreken met vooraf betalen. Middels een strippenkaart waardoor zij korting kregen en ik alvast de inkomsten. D
at gaf een commitment van de klant om zich ook in te zetten.
En nu: Bij het maken van een gratis Start Up afspraak, geldt dat je bij het annuleren (binnen 48 uur voor aanvang) van de afspraak, een factuur krijgt.
- Tarief aanzienlijk verhogen
Dat was met name bij het uurtje-factuurtje een goede manier om geëngageerde klanten te behouden. Zij waren bereid om voor mijn kennis en kunde te betalen ongeacht of het vergoed werd door de zorgverzekeraar of werkgever.
- Screening kort houden
Bij een telefonische intake hield ik het kort en gaf na een paar minuten al aan hoe een eventuele vergoeding van de zorgverzekeraar eruit ziet. Als men het niet kon betalen hing het van de vraag af of ik de mensen gratis telefonisch advies gaf.
- Doorverwijzen
Door een netwerk van collega’s aan te leggen kon ik mijn (potentiële) klanten gericht doorverwijzen.
Aan klanten dumpen heb ik nooit gedaan. Er volgde een natuurlijk schifting.
Ondanks dat ik actief gestopt ben met mijn praktijk in natuurgeneeswijzen komen er nog geregeld klanten. Nu voor coaching.
Zo schreef Yvette afgelopen week: “Ik wil je ontzettend bedanken, want je hebt me enorm goed begeleid en de juiste vragen gesteld.” Zij kan weer verder en belt me als het nodig is.
Plezier vanuit je klanten
Het hebben van plezier in je werk is een vereiste om ook de minder leuke kanten van je ondernemerschap vol te houden. Je klanten zijn naast een bron van inkomsten ook een bron van plezier.
Geeft je klantenbestand je geen plezier meer, dan wordt het tijd om een andere klanten strategie te gaan toepassen.
Herken je bovenstaande en zoek je een manier om jouw klantenbestand op een goede manier door te lichten? Meld je dan aan voor een persoonlijk gratis Start Up gesprek. Buiten de vier manieren in dit blog geef ik je dan ook nog drie persoonlijke ondernemerstips.
Op jouw ondernemerschap!
Michaëla Wierdsma, Stok achter de deur Coach
Foto: Mark Duffel on Unsplash
PS: Heb je mijn gratis checklist/planner voor Zichtbaar Ondernemen al gedownload? Dit is een superhandige tool om je marketing voor elk project dat je lanceert goed uit te voeren. Klik op deze link en je ontvangt de checklist in je mailbox.
PPS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.