Als het niet gaat zoals je wilt, wat doe je dan?
‘Ja maar ik denk dat het zo kan, ik wil dat het zo gaat’ sprak een startende ondernemer. Ze wilde persé dat ze vanuit het niets klanten kon binnenhalen die zevenduizend euro voor een jaartraject gingen betalen. ‘Al die onzin van kleine aankopen naar grotere aankopen, dat is allemaal marketing bullshit van businesscoaches’.
Helaas lukte het niet om vanuit het niets een jaarklant binnen te halen. Het ging niet zoals ze wenste en vroeg mij, ook een business coach, om tips.
De Tip
De tip die ik haar gaf was om zelf te luisteren naar wat ze zei. Een paar dingen vielen mij namelijk op in ons gesprek.
- Denken dat het kan
- Willen dat het zo gaat
- Marketing bullshit
Als je denkt dat het zo kan en het gebeurt niet, kijk dan naar de stappen die je hebt gezet om die jaarklant binnen te halen. Ontdek hoe je die stappen kunt verbeteren.
Als je wilt dat ‘het’ zo gaat, vraag jezelf dan af wat je werkelijk wilt met jouw dienst of product. Tegelijkertijd mag je jezelf afvragen of jijzelf zo maar een groot bedrag neerlegt voor een bepaald product en welke redenen je aanvoert om dat wel of niet te doen.
Als je marketing bullshit vindt, vraag jezelf af hoe je zonder marketing jouw dienst of product bekend maakt.
Duwen
Dit was niet de tip die ze wilde horen, allerlei redenen om daar niet over na te denken volgden. Voorheen ging ik daar tegenin. Nu denk ik aan een kaartje dat ik ooit trok:
Je kunt de rivier niet duwen
Al denk ik dat ik het grotere plaatje kan zien, het is niet aan mij om dit ongevraagd te vertellen. En als het wel gevraagd wordt, dan is het aan de vrager om ermee te mogen doen wat zij willen. Ook de vrager mag, nee moet zelfs, zijn of haar eigen fouten maken. Het zijn juist de fouten die je maakt en de hobbels die je tegenkomt die maken dat je groeit en stappen zet. Zowel in je persoonlijk als zakelijk leven.
Opvoeden
Het coachen van klanten is net het opvoeden van je kinderen. Je hebt geen gebruiksaanwijzing gekregen bij de geboorte of adoptie. Je begeleid naar beste kunnen. Het belangrijkste is te blijven luisteren en communiceren en de vaardigheden die je hebt meegekregen over te dragen.
Dat geldt ook voor mijn klanten. Geen twee zijn gelijk, bij geen enkele klant kun je exact hetzelfde toepassen. Ook daar is het luisteren en communiceren en ontdekken hoe je jouw kennis en kunde zo goed mogelijk kunt aanwenden voor hun.
Spiegel
En wat blijkt: zij, je kinderen en klanten, houden jou ook een spiegel voor. De interactie, de weerstand, de uitdaging, de zoektocht, het zwijgen, de blikken, het tegendraadse. Wat zegt het jou als ouder of als coach?
Van die spiegel kun je leren….ja, ja! Het grappige is dat je op zo’n moment hetzelfde meemaakt als de ander. Reflectie, wat die spiegel uiteindelijk laat zien, komt niet altijd gewenst, je verzet je ertegen. Ik althans wel. Ik word dan obstinaat, denk dingen als ‘wat een gedoe, ga gewoon doen’.
En als de eerste frustratie gezakt is, de felheid uit de spiegel is verdwenen, komt vaak weer die ene zin in mij op: ‘Je kunt de rivier niet duwen’. Blijkbaar ook mijn eigen rivier niet.
Conclusie
Ontvang tips en feedback als een bootje op de rivier. Ontvang, stuur bij, zoek rustig vaarwater op, denk na over de betekenis van de feedback, zet het zo nodig in en gebruik het als je je reis gaat vervolgen. De rivier is een leven lang bij je.
Op jouw reis!
Michaëla Wierdsma
PS: de ondernemer uit het eerste stukje, is inmiddels een klant geworden. Met mijn hulp onderzoekt ze nu wat ze echt wil. De eerste stap om die ideale klant van zevenduizend euro binnen te halen.
Wil jij weten wat ik voor jou kan betekenen? Wil jij een gesprek om inzicht te ontvangen in jouw business? Meld je dan aan voor een van de gratis overzicht gesprekken. Je ontvangt direct toepasbare tips voor jouw business.
Foto: Jon Flobrant on Unsplash