Wat is jouw licht in ondernemen?

Als ondernemer, freelancer of zzp-er is zichtbaarheid essentieel in je bedrijf. Je kunt nog zulke mooie producten of diensten in je winkel hebben, als het donker is komen ze nooit in een winkelmandje.

Zichtbaarheid is dus niets anders dan licht laten schijnen op je bedrijf en je producten in de etalage zichtbaar te maken.zichtbaar zijn

De etalage

Niet elke ondernemer heeft een fysieke winkel met mooi ingerichte etalage waar de spullen liggen te lonken. De lichtjes die daarop schijnen verleiden mensen tot aankoop.

Als je diensten aanbiedt verspreid je je boodschap. Van folders tot krantenadvertenties en van visitekaartje tot een mooie website. Het is een etalage, maar brandt het licht fel genoeg?

Hoe doe je dat dan, als ondernemer het licht op je laten schijnen?

Licht aan

Met internet, mailings en social media is het nog nooit zo makkelijk geweest om zichtbaar te zijn, oftewel het licht in de etalage aan te doen. Er zijn verschillende lichtknoppen:

  • Stadslicht voluit laat schijnen op wat je verkoopt. Dat schrikt namelijk af. Je bent vooral bezig om jezelf als persoon zichtbaar te maken.
  • Dimlicht, ook wel bloggen; schrijven over je bedrijf, producten en service. Dat doe je door elke keer op een andere manier licht te laten schijnen op je etalage.
  • Grootlicht, het vloggen; net als bloggen maar dan met behulp van video. De impact van vloggen kan heel groot zijn, denk maar aan de Enzo Knol, zijn video’s zijn inmiddels 500 miljoen keer bekeken.
  • Knipperende lichtjes zijn er ook nog, zoals een boek schrijven en publiceren, facebook live uitzendingen, lezingen geven, podcasts maken of op intstagram foto’s plaatsen.

Zet jouw schijnwerper aan

Welk licht je ook kiest doe het consequent. Er is niemand die de schijnwerper op jouw of jouw bedrijf zet. Dus, zet zelf de schijnwerper aan en houd de stekker in het stopcontact. Met andere woorden, blijf het doen. Zodra jouw etalage niet meer verlicht is, lopen je klanten door naar de volgende!

Er zijn tal van excuses waarom je niet zichtbaar kunt- of wilt zijn. Geen tijd, geen focus, geen inspiratie waarover je kunt schrijven, mijn haar zit nooit goed voor de camera of ik vind het moeilijk om bij netwerken contact te maken. Het zijn allemaal redenen om niet het licht aan te doen en te hopen dat wat strooilicht in je etalage schijnt.

Excuus voor niet zichtbaar zijn

Wil je niet afhankelijk zijn van het licht van een ander, ontdek dan hoe je je excuses de baas wordt zodat jij de lichtbron bent van je bedrijf.

En….welk licht heb je nu aan in je onderneming en welk licht zou je willen laten schijnen? Laat het weten in het reactieveld hieronder.

Op jouw ondernemerslicht!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma

Foto: Riccardo Annandale on Unsplash

4 gedachten over “Hoezo zichtbaarheid?”

  1. Pingback: Inspiratie om zichtbaar te zijn is soms als een bliksemschicht, voel en doe.

  2. Pingback: Excuses om niet zichtbaar te ondernemen. Waar is de jouwe?

  3. Yes, in geschreven voor de Checklist-Planner Zichtbaar Ondernemen. Om zichtbaarder te worden, om er weer lol in te krijgen en uiteindelijk een lopende praktijk te hebben.
    Ik heb er veel zin in!!
    groetjes,
    Alie

    1. Michaëla Wierdsma

      Top Alie dat je je hebt aangemeld. Ook als lokale ondernemer kun je online aan de slag met je zichtbaarheid. Aan de slag en je krijgt er weer lol in, absoluut.
      En voor vragen, mail me, ik help je graag. Fijne dag, Michaëla

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoge standaard
Community leven

Hoge standaard

Hoe hoog leg je de lat? Wat als je ‘m niet haalt? En wat is eigenlijk standaard? Het zijn allemaal vragen die je tegenkomt als je met een groep mensen samenwerkt.

Lees verder »
Scroll naar boven