Hoe grillig is jouw grens? - Michaëla Wierdsma

Hoe grillig is jouw grens?

Nee zeggen zonder schuldgevoel

‘Ik krijg zo vaak aanvragen om te sparren, wat moet ik daarmee?’ Met een diepe zucht erkende Eva dat ze best vereerd was dat men ‘een kopje koffie’ wil drinken en samen wil werken, maar dat ze er nog nooit een cent mee verdient had. Het kost haar vooral tijd en energie.

Je grens bewaken

Eva bleek het zo druk te hebben met van alles behalve haar. Nee zeggen tegen vragen was ‘not done’. Geven en goed zijn voor een ander was haar met de paplepel ingegoten. En als ze al iets weigerde, deed ze dat met excuses en een schuldgevoel.

3 tips om je grenzen te ontdekken

Evan nam onderstaande tips ter harte zodat ook jij ontdekt hoe je eenvoudig je grenzen kunt bewaken. Het levert je meer dan tijd en energie op.

  1. Ontdek je grens. Grenzen ontdek je vaak pas als je eroverheen gaat. Neem een kijkje in je verleden en bedenk waar jouw grenzen overschreden zijn. Dat kunnen verschillende gebieden zijn. Noteer ze zonder oordeel.
  2. Welke emotie gaf dat passeren van je grens? Werd je boos, voelde je onmacht, had verdriet of teleurstelling de overhand? Schrijf ook dit op zonder oordeel. Het is een gegeven dat je meeneemt om je grens te ontdekken.
  3. Wat voel je als je aan het grensoverschrijdend moment denkt? Waar in je lijf voel je spanning, tinteling, pijn. Ook hier geldt; geen oordeel vellen.

Lees je antwoorden en leg daarna de connectie tussen jouw drie antwoorden. Herken je de reactie van je lijf en gevoel als een grens dreigt te worden overschreden?

Je lichaam functioneert als waakhond. Het raakt je als een ander over je grens gaat. Helaas wordt deze waakhond als zodanig niet vaak herkend.

Aan Eva stelde ik bovenstaande vragen. Met haar antwoorden ontdekte ze dat ze letterlijk verstarde bij de vraag om gezellig te sparren en dat een dergelijke kopje-koffie-spar-moment-afspraak een soort afweer in haar hele lijf was.

Jouw grens controle

Het herkennen van je grenzen en deze respecteren is als een grenscontrole. Op welk moment wordt iemand wel of niet, en met welke energie toegelaten binnen jouw grenzen? Door de bewustwording van haar antwoorden kon Eva eenvoudiger zonder schuldgevoel nee zeggen.

Doe je eigen grenscontrole met behulp van deze 4 vragen:

  1. Word ik er blij van?
  2. Past dit bij waar ik nu sta en wat ik nu doe in mijn leven?
  3. Is er wederkerigheid, en is deze in verhouding?
  4. Wat geeft je waakhond aan?

De antwoorden die je hier geeft fungeren als leidraad om iemand wel of niet binnen je grenst te laten komen.

Om bij het voorbeeld van Eva te blijven. Ze werd wel blij dat ze gevraagd werd om te sparren, het bevestigde haar expertstatus en streelde haar ego. Dergelijke kopjes koffie pasten niet meer in haar onderneming. Haar focus was anders. Als bevestiging fungeerde haar waakhond, een verstijving in haar nek en het besef dat als zij wil samenwerken dat op haar voorwaarden gaat met wederkerigheid.

Tot slot

Heb jij moeite met nee zeggen zonder schuldgevoel of worden jouw grenzen met regelmaat overschreden. Pas dan bovenstaande tips toe. Sta even stil bij jou grens en sluit de slagbomen voordat je geen tijd en energie meer hebt.

Wat is jouw ervaring met grenzen? Laat het weten in het reactieveld hieronder, ik leer graag van jouw inzichten.

Op jouw grens!

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma, Stok achter de deur Coach 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top