Feedback, wat doe je ermee?

Feedback kan je spiegelen, als je er voor open staat

Jippie, ik kreeg een 8,2 voor mijn workshop Wonen in een Community. Echt te gek natuurlijk. En toch kijk ik vooral naar de feedback op het formulier. Een 7 of een 10 is ook maar net hoe men cijfers geeft. De eigen woorden zijn waar het voor mij om draait. Wat kan ik daar mee doen?

Bij een workshop is het vrij eenvoudig. Ze gaan over de workshop, de inhoud, de presentatie of de omgeving. De complimenten verwerk ik op de website en gebruik ik in de marketing. De aanbevelingen verwerk ik in een volgende workshop.

Persoonlijk

In persoonlijke gesprekken, bij discussies of dialogen komt ook regelmatig gevraagde en ongevraagde feedback naar boven. Dat is eerder op mij als persoon gericht en niet altijd even leuk. Soms is het complimenterend maar soms is het knetterhard, verbijsterend of beledigend.

Wat doe je daar dan mee?

Het ontvangen van complimenten kan een ongemakkelijk gevoel geven. Het meest eenvoudige is om dan ‘dank je wel’ te zeggen en er niet op door te gaan. Dat zou ook zo eenvoudig kunnen zijn bij minder leuke feedback.

En toch gaat die onderhuids kriebelen. Althans bij mij. Misschien dat je het herkent? Inmiddels heb ik wel geleerd om de negatieve feedback te ontcijferen als een spiegeling, maar toch; is de feedback alleen het probleem van de ander? Wat kan ik ervan leren? Is de feedback terecht? Is het iets wat ik eerder gehoord heb? Is het de emotie die de ander erin legt of is het de emotie die het bij mij oproept?

Slachtoffer of creëren

Een tijdje terug had ik een mooi gesprek hierover.

Je gooit het ineens in een vergadering, dat is zo hard, ik schrik er dan echt van. Logisch dat er afwijzend werd gereageerd.’ Terugblikkend is het een terechte feedback. Mijn woorden waren direct, met gelijk een mening zonder de waarom vraag te stellen. Al analyserend kwam ik tot de conclusie dat er tijdsdruk was en er miscommunicatie was over het onderwerp. Wat blijft is dat ik er ‘met gestrekt been’ in ging.

Mijn conclusie werd: neem tijd tijdens de rondvraag en bereid het punt dat ik wil maken voor met een inleiding en de vraag hoe men tot een besluit gekomen is. Daarna kan ik daarop voortborduren en mijn mening geven. Het komt dan minder hard over en gaat de feedback over mijn mening en niet over hoe ik die mening hebt geuit.

Spiegelen

Oké, leuk was het niet, de feedback. Het was even slikken en ik moest de ‘slachtofferrol’ opzij zetten om te ontdekken hoe ik hieruit kon creëren. Het gesprek dat zich ontspon was de feedback zeker waard.

Wat feedback ook met je doet, het is een spiegeling van dat moment. Voor degene die de spiegel geeft en degene die de spiegel mag ontvangen. Het is een reflectie voor beide kanten.

Ik weet het, het is amateur psychologie. Niettemin kom ik wel tot de conclusie dat feedback staat of valt met de manier waarop het gegeven én ontvangen wordt. En om niet teveel slapeloze nachten of energieverslindende tijd hieraan te besteden kan ik alleen maar voor mezelf zeggen: leg niet op alle slakken zout. Het hoeft niet altijd een 8,2 te zijn een 7 is een heel mooi cijfer.

Herken je dit proces? Op jouw feedback!

Hartegroet,

Michaela Wierdsma

Michaëla Wierdsma

PS: recent gaf ik een lezing over persoonlijke blokkades in combinatie met mijn boek Smelt die ijsberg! Het was weer een hoog cijfer, echter het feit dat het persoonlijk, inzichtelijk, herkenbaar en met humor was, gaf het cijfer glans. Ben jij op zoek naar een spreker voor jouw vereniging, neem dan contact met mij op.

Foto door Jon Tyson op Unsplash

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven