Wat is jouw alarmknop in je onderneming? - Michaëla Wierdsma

Wat is jouw alarmknop in je onderneming?

[st_row id_wrapper=”elm_596a4430a9d45″ ][st_column span=”span12″ id_wrapper=”elm_596a4430a9cfc” ][st_text 1=”#_EDITTED” 2=”#_EDITTED” wrapper_padding_top=”0″ wrapper_padding_left=”0″ wrapper_padding_bottom=”0″ wrapper_padding_right=”0″ wrapper_bg_opacity_slider=”” id_wrapper=”elm_596a4430a9ca0″ ]

Is jouw lichaam de alarmknop in je ondernemerschap?

Ondernemers zijn gedreven, werken tot in de late uurtjes, pakken vele klussen aan en verdienen soms minder dan het minimumloon. Dat alles onder het mom van vrijheid.

Als je dat zo leest is het kommer en kwel, hard werken en weinig verdienen. De oplossing is niet zozeer hard werken als wel slim werken. Daar zijn al vele artikelen over geschreven. In mijn visie zou naast slim werken, er ook slim aan gezondheid werken bij moeten staan.

Werken aan je gezondheid is een must. Met een gezond lichaam, behoud je een gezonde geest welke weer slim kan werken.

Gezondheid

Gezondheid is gestoeld op 5 basis elementen.

1. Voeding: gezond, bij voorkeur biologisch voedsel, geeft kracht aan lichaam geest.
2. Passie: doen waar jij blij van wordt, daar krijg je energie van.
3. Rust: tijd voor lanterfanten, rommelen, laad de accu weer op.
4. Reinigen: water drinken, houd je lichaam en hersenen vers
5. Energie: bewegen geeft lichamelijke en mentale voeding

Door deze 5 elementen toe te passen creëer je balans. Balans tussen werk en privé.

Van hard werken wordt je niet ziek, van te weinig rust wel. Als ondernemer merk je het direct als een van de 5 elementen uit balans is. Tenminste…. als je luistert naar je lichaam.

De waarschuwing

In mijn boek ‘Smelt die ijsberg!’ geef ik het voorbeeld van Andries, een 35 jarige timmerman. Andries merkte dat hij minder energie had, meer lichamelijke klachten en dat het werk meer en meer stress opleverde. Alles hield verband met elkaar. Door aan één van deze problemen direct te werken, zijn lichamelijke klachten, werden de andere twee, minder energie en veel stress, meegenomen.

Andries ging meer en regelmatiger water of kruiden thee drinken. Zijn voedingspatroon werd aangepast; meer groenten, gezonde vetten, goede koolhydraten. Er werd meer rust ingebouwd en meer regelmaat, ook in het weekend. Het effect was binnen 2 weken zichtbaar en voelbaar. De ontlasting was anders, de huid had een ander kleur, zijn haar was niet meer dof en hij had meer energie.

Andries’ voorbeeld is er een van slim werken, in dit geval op lichamelijk niveau. Dit directe effect van een kleine verandering in eet-, drink- en rustpatroon had een dusdanig effect dat de volgende stap, het stress niveau aanpakken, een kleinere stap werd dan daarvoor gedacht. De neerwaartse spiraal werd een opwaartse spiraal.

Welke verbanden leg jij tussen jouw werk en je gezondheid? Herken jij patronen en hoe doorbreek jij ze. 

Op jouw balans!

Michaëla Wierdsma
Michaëla Wierdsma

PS: DEEL dit artikel alsjeblieft met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google knoppen te klikken, want zo kunnen je vrienden in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren.[/st_text][/st_column][/st_row]

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Scroll naar top