Jouw uitdaging in zichtbaarheid
Aan het begin van deze cyclus over Zichtbaar in Ondernemen vertelde ik dat Hugo Bakker mij uitdaagde: “Als je dan zo makkelijk schrijft, bewijs dat dan door vier weken lang elke werkdag een blog te publiceren.”
Zo kwam Zichtbaar in Ondernemen als inspiratie. Zaterdagavond de uitdaging en maandag het eerste blog met natuurlijk een websitepagina en een campagne in mijn autoresponder.
Doen
Zichtbaar in Ondernemen zijn is ook gewoon doen. Niet aarzelen, de uitdaging aangaan én het doel wat je ermee hebt ook continue voor ogen houden. Voor bloggen geldt dat ook:
- Wie wil je bereiken met je blog? -> jouw missie in je onderneming
- Wat wil je de lezers meegeven? -> tips en ideeën, kennis delen
- Hoe wil je de lezers tot actie bewegen? -> de Call to Action
Afgelopen blogs heb je in vogelvlucht gelezen hoe je een blog opbouwt en waar je inspiratie vandaan haalt.
Blog stappen
Na het schrijven van een blog zijn er een paar stappen:
- Blog controleren: Het schrijven is een ding, dan ben je er nog niet. Misschien is Nederlands ook niet jouw ‘goedste’ taal, net als bij mij. Zorg dat je iemand hebt die het voor je controleert, die snapt wat je schrijft en bij voorkeur ook de taalfouten eruit haalt.Er gaat bij mij geen blog online of krantenartikel geprint zonder dat het is nagekeken. Ik stoethaspel nog wel eens gezegdes, zinnen zijn niet atijd logisch om nog maar niet van de d’s en t’s te spreken. Toch staan er ongetwijfeld nog (spel)fouten in. Soms valt een lezer daarover. Het zij zo. Een blog gaat mij om de inhoud en zolang ik niet pretendeer Neerlandicus of journalist te zijn, hoef ik geen 10 voor mijn dictee.
- Blog foto: een blog met een foto spreekt lezers eerder aan dan zonder een foto. Zoek een foto die past bij wat je schrijft. Gebruik eigen foto’s of haal ze van het internet. Er zijn een aantal sites waar je gratis foto’s kunt downloaden. Bij Pixabay en Unslash kun je gratis mooie foto’s downloaden. Het is natuurlijk wel fijn om de naam van de fotograaf in je blog te zetten.
Tip: pluk nooit zo maar foto’s van het internet zonder toestemming. De boetes lopen huizenhoog op.
- Blog zichtbaar maken: je blog moet natuurlijk ook zichtbaar zijn. De meest gebruikelijke plek is je website. Ben je zoekende naar een goede technisch & strategisch partner, kijk bij Websitedienstverlening. Jan Everts is al jaren mijn partner online, dat strategische stuk is juist zo waardevol gebleken..
- Blog bekend maken: leuk je blog op je website, nu is het fijn dat mensen het ook lezen. Publiciteit dus. Schrijf je mailinglijst aan, zet het op facebook, twitter erover of maak een link op LinkedIn.Tip: zet je blog niet op de zelfde dag op alle social media, maar verspreid het. Op die manier bereik je mensen op verschillende tijdstippen op verschillende manieren.
- Interactie op je blog: Vraag mensen om te reageren middels een vraag onder aan je blog (de Call to Action uit mijn blog ‘Wat wil jij bereiken met je blog?’). Het is natuurlijk superleuk als je reacties krijgt, reageer daar dan ook snel op.
Uitdaging voor jou
Zoals vier weken lang elke werkdag een blog schrijven mijn uitdaging is, daag ik jou uit om komende twee dagen (als je geen nieuwe blogs van mijn ontvangt) zelf je blog te schrijven. Gebruik de tips die ik je gegeven heb.
Ondernemen is: doen en actie ondernemen.
Bonus
Wil je dat ik jouw blog lees en daar waardevolle feedback op geef? Dat doe ik graag.
Hoe kom je daarvoor in aanmerking?
Schrijf in het reactieveld hieronder waarom je graag feedback wilt op je blog.
Mail je blog in een word document naar mw@michaelawierdsma.nl. Via de mail ontvang je feedback.
Durf jij deze uitdaging aan?
Ik kijk er naar uit om jouw blog te lezen.
Op jouw actie!
Michaëla Wierdsma
Foto: Danielle MacInnes on Unsplash